Kundservice
Kundservice

Vanliga frågor.


Här har vi samlat de svaren på de vanligaste frågorna.

Elhandel

Vad kan jag göra för att sänka min energiförbrukning?

Du kan göra en hel del. Du kan till exempel sänka temperaturen hemma och se till att stänga av tv-apparaten (alltså inte stå i standby-läge). Fler energispartips hittar du här

Gör det verkligen någon skillnad om jag väljer förnybar el?

Ja, verkligen! Så här går det till: en stor mängd elproducenter skickar in el i elnätet. Den kan komma från till exempel kärnkraft, kolkraft, vattenkraft, vindkraft och så vidare. Ju fler lampor som är tända, desto mer el behöver produceras. Vi beställer motsvarande mängd förnybar el som du använder - och det bidrar verkligen till att påverka producenterna på elmarknaden.

Vilket sorts elhandelsavtal ska jag välja?

Det beror på hur du vill ha det. Somliga väljer fast elpris för att det är tryggt, andra väljer rörligt elpris för att du kan tjäna på det om du bevakar marknaden. Vi hjälper dig gärna att välja det som passar dig bäst.

Jag vill förstå mer om fast elpris och rörligt elpris

Du kan också ringa till vår kundservice på 0522-69 62 69, så hjälper vi dig.

Om jag har elhandelsavtal hos ett annat elhandelsföretag, hur gör jag för att byta?

Kontakta din nuvarande elhandelsleverantör och säg upp avtalet, antingen per telefon eller skriftligt. Kontrollera vilket datum du är fri att byta, och kontakta därefter oss så hjälper vi dig med resten. Är du osäker: ring vår kundservice på 0522-69 62 69, så hjälper vi dig.

Hur gör jag för att teckna elhandelsavtal?

Det finns två sätt: här på vår webbplats eller genom att ringa Jonna Billskog på 0522-63 47 39. Välj det som passar dig bäst!

Jag vill teckna elavtal hos er

Vad händer med mitt elhandelsavtal när jag flyttar?

När du flyttar upphör ditt elhandelsavtal med oss. Men om du säger till kan du flytta med avtalet till din nya adress – då krävs också säljarens godkännande. Det är viktigt att du meddelar ditt elnätsbolag att du flyttar, eftersom de ska läsa av mätaren hos dig när ditt abonnemang avslutas.

Kan jag ta med mig mitt elhandelsavtal till min nya adress?

Ja, det går bra. Om du har ett elhandelsavtal med Uddevalla Energi kan du ta med det till din nya adress. Annars kan vi föreslå ett nytt som kanske passar dig och din nya bostad bättre.

Hur förnyar jag mitt elhandelsavtal?

Du kan sitta lugn i båten. Vi skickar ett brev med omteckningskort till dig i god tid innan ditt avtal löper ut. Om du inte gör något val förnyar vi ditt elhandelsavtal automatiskt till ett rörligt pris. Kontakta vår kundservice (0522-69 62 69) om du har några frågor - eller vill diskutera priser och avtal med oss. Vi hjälper dig gärna!


Elnät

Jag har ett elnätsavtal men skall flytta, hur gör jag då?

Du måste alltid teckna eller säga upp ett elnätsabonnemang i samband med din flytt. Om flytten sker inom Uddevalla Energis nätområde, blir det enkelt och smidigt. Då anger du bara nya adressen och fastighetens beteckning så sköter vi flytten. Om du flyttar till ett annat elnätsområde måste du kontakta nätägaren i det aktuella området för att teckna ett elnätsavtal.

Tänk på att anmäla din flytt i god tid för att säkerställa att du har el den dagen du skall flytta in. Vi behöver din anmälan senast 5 dagar i förväg.

Glöm inte att anmäla att du flyttar ut från din bostad, så att du inte behöver betala för en längre period än nödvändigt. Om du inte anmäler utflytt står du som betalningsansvarig och kommer fortsätta få fakturor från oss. Tänk på att vi har 30 dagars uppsägningstid på elnätsavtalet.


Fiber Privat

Varför ska jag byta till fiber - det funkar ju bra idag?

Din uppkoppling ska bara funka – idag, imorgon och långt in i framtiden. Fiberoptisk anslutning är ett långsiktigt val som säkrar dina behov nu och i framtiden. Dagens teknik är begränsad och snart kommer den kopparledning som används för dagens ADSL att sluta underhållas och därmed försämras i kvalitet och kapacitet. Därför bör du redan nu byta till uppkoppling med optisk fiber. Dessutom kommer du att kunna surfa blixtsnabbt.

Vad kostar fiberanslutningen?

Du som bor i ett större villaområde betalar enligt prislista. Om du bor utanför tätbebyggt område eller om anslutningen gäller enstaka bostäder räknar vi fram ditt pris. Kostnaden beror på hur många som är intresserade och hur långt från befintligt stamnät du bor.

Hur mycket grävning blir det?

Det blir grävning i eller vid gatan utanför din bostad samt från gatan in till ditt hus. Självklart ser vi alltid till att minimera grävandet och vår påverkan på din tomt.

Får jag bestämma var ni gräver?

Ja, självklart! Vi försöker så långt som möjligt att möta dina önskemål. Vi rekommenderar dock alltid den kortaste vägen och undviker hårda ytor som stenläggning, plattgångar och asfalt. Om det till exempel är berg i vägen tillkommer ett pristillägg, något vi givetvis meddelar dig om det skulle bli aktuellt.

Ni är väl försiktiga när ni gräver i min trädgård?

Lugn, bara lugn. När vi gräver kommer vi att flytta jord, men vi är alltid varsamma för att minimera vår påverkan. Det är viktigt att du berättar för oss om det är någon plantering eller växt som du är extra aktsam om.

Kan ni installera flera uttag i huset?

Ett uttag ingår i anslutningskostnaden från oss (gäller endast för villor). Däremot kan vår entreprenör, som finns på plats i området under byggnationstiden, erbjuda sig att koppla in fler uttag. Fråga efter deras prislista och rekommendation. En rekommendation från oss är att placera utrustningen så nära tv:n som möjligt, och att ansluta en router i den för att få trådlöst internet.

Kan jag vänta med att ansluta mitt hus?

Du kan vänta, men priset kommer bli högre när du ansluter sig vid ett senare tillfälle. Det blir aldrig ett bättre pris än nu. Det beror på att vi får storfördelar (till exempel i fråga om pris) genom att till exempel bygga hela områden samtidigt och minimerar så kallade ställkostnader för våra medarbetare och andra entreprenörer.

Kan jag behålla mitt telefonnummer när jag byter till IP-telefoni?

Inga problem! Du kan få behålla ditt nummer om du önskar. Det ordnar din nya teleoperatör.

Hur gör jag en felanmälan?

Om du har frågor, behöver support eller vill göra en felanmälan: kontakta den tjänsteleverantör som du har valt. Du hittar kontaktuppgifter till alla tjänsteleverantörer hos Zmarket


Fiber Företag

Varför ska jag byta till fiber - det funkar ju bra idag?

Din uppkoppling ska bara funka – idag, imorgon och långt in i framtiden. Fiberoptisk anslutning är ett långsiktigt val som säkrar dina behov nu och i framtiden. Dagens teknik är begränsad och snart kommer den kopparledning som används för dagens ADSL att sluta underhållas och därmed försämras i kvalitet och kapacitet. Därför bör du redan nu byta till uppkoppling med optisk fiber.

Vad skiljer fiber från annan teknik?

Optisk fiber är den bästa lösningen för riktigt snabba bredbandstjänster som internet, telefoni och tv. För att klara framtidens krav på kvalitet och snabbhet behöver den nuvarande tekniken ersättas med fiber. Framtiden är redan här och en fiberanslutning är en långsiktig kommunikationslösning och en god investering. Den enda tekniken som klarar behoven fullt ut i ett modernt företag eller hem inom överskådlig framtid är optisk fiber. En enda fiber klarar flera parallella strömmar av högupplöst video, telefonsamtal, online-spel och intensiv internetanvändning samtidigt. Fiberns tekniska livslängd beräknas till 40 år.

Vad är skillnaden jämfört med ADSL/VDSL och Mobilt bredband 3G/4G? Varför är det bäst med fiber?

Förenklat: ADSL och VDSL använder samma kablar av koppar som vi använder för våra telefoner medan 3G och 4G jobbar trådlöst via radiovågor. Även här kan du få ett bredband med hög hastighet. Den stora skillnaden mot fiber är att bredbandet blir långsammare ju längre avstånd du har till en telestation eller en mobilmast. Och ju fler som använder telestationen eller masten påverkar dessutom kapaciteten, eftersom det bara finns en begränsad mängd som samtliga användare får dela på.

ADSL/VDSL

  • Bredband via telenätet
  • Kräver modem mellan telejacket och datorn
  • Tar emot datatrafik i högre hastighet än den du skickar
  • Hastigheten sjunker ju längre avståndet är från din bostad till telestationen
  • ADSL: Överföringshastighet på max 30 Mbit/s om du tankar hem information och 12 Mbit/s om du delar med dig information
  • VDSL: Överföringshastighet på max 60 Mbit/s om du tankar hem information och 12 Mbit/s om du delar med dig information

 

MOBILT BREDBAND – 3G/4G

  • Bredband via radiovågor
  • Tjänsten är normalt begränsad till en viss datamängd/månad.
  • Hastigheten påverkas av hur många som använder tjänsten i mobilnätet samtidigt
  • Begränsad täckning, framför allt inomhus
  • Hastigheten sjunker ju längre du befinner dig från en mast
  • 3G: överföringshastighet upp till 6 Mbit/s
  • 4G: överföringshastighet upp till 80 Mbit/s

Vad kostar fiberanslutningen?

När vi bygger företagsfiber i ett industriområde erbjuder vi en fiberanslutning till priset av 19 900 kronor (exklusive moms). Ordinarie pris är 28 900 kronor (exklusive moms).

Hur mycket grävning blir det?

Det blir grävning i eller vid gatan utanför din företagsfastighet samt från gatan in till fastigheten. Självklart ser vi alltid till att minimera grävandet och vår påverkan på din tomt.

Får jag bestämma var ni gräver?

Vi försöker så långt som möjligt att möta dina önskemål. Vi rekommenderar dock alltid den kortaste vägen och undviker hårda ytor som stenläggning, plattgångar och asfalt. Om det till exempel är berg i vägen tillkommer ett pristillägg, något vi givetvis meddelar dig om det skulle bli aktuellt.

Kan jag behålla mitt företags-nummer när jag byter till IP-telefoni?

Inga problem! Du kan få behålla ditt telefonnummer om du önskar. Det ordnar din nya teleoperatör.

Hur gör jag en felanmälan av företagsfiber?

Om du har frågor, behöver support eller vill göra en felanmälan: kontakta den tjänsteleverantör som du har valt.

Gör felanmälan för fiber för företag

Har du frågor, behöver support eller vill göra en felanmälan? Kontakta den tjänsteleverantör som du har valt. Här hittar du kontaktuppgifter till alla tjänsteleverantörer inom företagsfiber.


Fjärrvärme

Kan jag få fjärrvärme?

Du som bor i Uddevalla, Ljungskile eller Munkedal kan få fjärrvärme från oss, förutsatt att du uppfyller kraven för att bli fjärrvärmekund. Hör av dig till oss på 0522-69 62 69 eller kundservice@uddevallaenergi.se så hjälper vi dig att få besked.

Vad kostar fjärrvärme?

Den fasta kostnaden är mellan 130 och 175 kronor/månad (beroende på var du bor). Till det kommer en så kallad effektkostnad beroende på hur mycket du förbrukar; den är oftast mellan 400 och 1 250 kronor per år.

Jag vill läsa mer om priser och avtal

Hur går installationen till?

I god tid innan det är dags kommer vår fjärrvärmerådgivare att kontakta dig för ett personligt besök där ni går igenom alla förutsättningar, och tillsammans bestämmer detaljer kring installationen. När sedan arbetet börjar gräver vi in ledningar fram till ditt hus och drar in dessa i huset och fram till din kommande fjärrvärmecentral. Sedan monterar vi in den nya fjärrvärmecentralen och kopplar ihop den med husets värmesystem. Allt levereras och installeras nyckelfärdigt.

På vilket sätt är fjärrvärme bäst för miljön?

Eftersom fjärrvärmevattnet värms upp med energin från förbränning av hushållsavfall och biobränsle kan vi ta vara på den energi som annars hade gått förlorad. Vi behöver inte heller använda andra energikällor (som solkraft, vindkraft eller annan förbränning). Resultatet nu blir istället renare luft i Uddevalla. Miljövinsten motsvarar den som skulle uppstå om alla i Uddevalla lät bli att köra bil i 8 månader!

Vad händer om mätvärde saknas?

Vi hämtar mätvärden från din fjärrvärmecentral varje timme, och fakturerar dig baserat på dessa värden. Men ibland – ytterst sällan – händer det att mätvärden saknas. Då drar vi en rak linje mellan två korrekta mätvärden, och gör det som kallas för att interpolera. Då får du alltså ett rättvisande pris som är baserat på dina tidigare mätvärden.


Pellets

Vad är nyttan med en pelletsfabrik?

Den stora nyttan är energieffektivisering. Genom att vi använder överskottsenergin sommartid från avfallsförbränningen till att torka sågspån och pressa dem till pellets, flyttar vi energi från sommar till vinter - där den gör nytta. Under sommarhalvåret minskar vi på inmatningen av avfall till vår panna i Lillesjöverket. Eftersom temperaturen stiger utomhus behövs det då inte lika mycket värme till uppvärmning av våra kunders fastigheter och anläggningar. Därför har vi hittills kylt bort en del av värmen. Det tyckte vi var resursslöseri och beslutade att utnyttja den istället genom att bygga en pelletsfabrik. Det är energieffektivisering.

Vem levererar råvaran?

Leverantör av sågspån är norska Moelven. Sågspånet kommer från Dalsland och södra Norge. Sågspån är en produkt som inte kan användas vid massabruk och sågverk, utan redan idag går till produktion av energi.

Vilka köper pelletsen?

Vår största köpare av pellets är Göteborg Energi, som köper 60 procent av producerad mängd pellets per år. Göteborg Energi kommer att elda pelletsen i Ryaverket och därmed ersätta kol som bränsle. Resterande 40 procent säljs till samarbetspartners, närvärmeverk och industrikunder. Det finns ingen annan tillverkare av förädlat bränsle i Uddevalla, och vi har också en lämplig geografisk placering nära hamn, Norge och regionala kunder.

Hur stor volym pellets kommer att produceras per år?

Vi producerar 42 000 ton pellets per år.

Hur stor volym råvara kommer att användas per år?

Den totala volymen råvara per år är 200 000 kubikmeter sågspån - hälften gran och hälften tall.

Hur stor volym sågspån kan lagras på området?

Vi kan lagra upp till140 000 kubikmeter sågspån hos oss. Vi tar kontinuerligt emot sågspån i form av 6-8 lastbilar per dag.

Vad är sågspånet för träslag?

Sågspånet som tas emot är hälften gran och hälften tall.

Hur mycket energi innehåller producerad pellets?

En årsproduktion av pellets innehåller 200 GWh energi. Genom att torka och pressa sågspån höjs intensiteten i råvaran och volymen minskar. Vi tillför 40 GWh överskottsvärme från avfallsförbränningen som används till att torka sågspån. Vid torkningen sänks fukthalten i spånet från 55 procent till 8 procent. Det torkade sågspånet innehåller 160 GWh. När sågspånet sedan pressas till pellets minskar volymen till en tredjedel.

Kommer det att eldas mer avfall på Lillesjöverket nu?

I och med pelletsfabriken kan vi elda 10 000 ton mer avfall per år i Lillesjöverket, vilket ger ökade intäkter för mottagning av avfall och mer elproduktion. Hittills eldar vi 110 000 ton avfall per år.

Var ligger pelletsfabriken?

Pelletsfabriken är precis bredvid vårt kraftvärmeverk Lillesjöverket, vilket ger betydande produktionsfördelar i form teknik och personal.

  • Adress: Nitstansvägen 2, 451 55 Uddevalla.
  • GPS-koordinater: N58 grader 22´ 27”, E11 grader 59´ 48”

Återvinning

Vad innebär passersystemet till återvinningscentralerna?

Det innebär att alla hushåll och företag i kommunen kan ansöka om passerkort för tillträde att lämna sorterat grovavfall på våra återvinningscentraler (ÅVC) Havskuren och Aröd. Passerkort för hushåll ger möjlighet till tio fria besök varje kalenderår. Vid fler än tio besök kostar varje besök 100 kronor, och du betalar via faktura. Företag betalar 220 kr för varje besök via faktura.

Jag vill ansöka om passerkort till ÅVC

När fylls mitt passerkort på med nya fria besök?

Vi fyller automatiskt på ditt passerkort med tio fria besök varje kalenderår och du behåller samma kort. Fria besök som du inte har nyttjat under året sparas inte till nästkommande år.

Jag har ett passerkort och ska flytta - hur gör jag?

När du flyttar till ny adress spärras ditt kort och behöver registreras om till din nya adress. Hör av dig till oss på kundservice så registrerar vi om ditt kort snabbt och enkelt. Du når oss på 0522-69 62 69 eller kundservice@uddevallaenergi.se


Slamsugning

Jag kommer byta ut min avloppsanläggning. Vad bör jag installera för ny tank?

Vi hänvisar till VästVatten och deras VA-rådgivare, som hjälper dig med anvisningar och riktlinjer för vad just ditt hushåll behöver för typ av lösning för avloppet.

Jag har inte behov av att slamsuga så ofta – hur gör jag då?

Om du inte har behov av att tömma din tank/slamavskiljare så ofta som Renhållningsordningen säger måste du ansöka om dispens för detta. Dispensen söker du hos Samhällsbyggnadsnämnden.

Här hittar du blanketten för dispens för utökat tömningsintervall

Jag kommer få kommunalt avlopp/byta tank. Vad ska jag tänka på inför sluttömningen?

Sluttömning får endast utföras av Uddevalla Energi. Om du har en sluten tank som ska tas bort/bli helt ren måste sluttömningen utföras via manluckan, som ska vara framtagen vid tömningstillfället. Om det är en slamavskiljare så återvattnar vi inte och beroende på vad som ska göras med tanken efteråt är det eventuellt bra att spola rent tanken. Det är viktigt att du vid beställningen meddelar oss att det är en sluttömning.

Har du frågor? Ring kundservice på renhållningen för slamsugning på 0522-69 62 69.

Vad kostar det att slamsuga min slutna tank/slamavskiljare?

Priserna skiljer sig åt för slutna tankar och slamavskiljare, eftersom det tar längre tid för våra medarbetare att utföra en tömning av en slamavskiljare/minireningsverk än en sluten tank.

Jag vill veta vad slumsugning kostar

Vad ska jag tänka på innan ni kommer?

Tänk på att vägen mellan brunnen och slambilen måste vara fri från planteringar eller andra hinder. Se till at växtlighet runt brunnar är röjd. Under vintertid ska även kopplingar och lock vid slambrunnar och tankar vara framskottade när slamsugningspersonalen kommer. Tänk också på att bilvägen fram till fastigheten samt vägen mellan brunnen och slambilen måste snöröjas och halkbekämpas.

Behöver jag vara hemma när ni ska slamsuga?

Nej, det behöver inte vara hemma. I alla fall inte om du har förberett för oss att kunna utföra jobbet; eventuellt tungt lock ska vara borttaget och det ska inte finnas några hinder i vägen.

Varför betalar jag för extraslang? Hur lång slang ingår i priset för slamsugningen?

20 meter slang ingår alltid (räkna på avståndet mellan slamsugningspunkt och där bilen kan stå). Om avståndet är längre än 20 meter betalar du för varje 10 meters intervall som vi måste lägga på.

Jag vill veta vad extra slanglängd kostar

Hur tungt får mitt brunnslock vara?

Högst 15 kg. Det är Arbetsmiljöverket som har beslutat om viktgränsen, för att förhindra belastningsskador för våra medarbetare. Du kan välja att införskaffa ett lättviktslock. Har du ett lock som väger mer än 15 kg som ligger på brunnen vid tömningstillfället blir du debiterad 856 kr inklusive moms.

Hur snabbt kommer ni om jag ringer/mejlar in och beställer en tömning?

Vid en vanlig beställning utför vi tömningen inom 5 arbetsdagar. Om tömningen är akut tillkommer en akutavgift. Vid akut tömning kommer vi samma dag eller dagen efter du gjort beställningen.


Sophämtning - Papperspåse

Måste jag använda papperspåsen till matavfallet?

Ja, Uddevalla Energi har valt papperspåsar eftersom det är det mest miljövänliga sättet att samla in matavfall. Som du nog vet blir Uddevallas matavfall till biogas, och papperspåsen kan även den ingå i rötningsprocessen och återvinnas. Resterna av rötningen blir gödningsmedel som används på åkrarna och därför är det viktigt att matavfallet hanteras rätt.

Använd både papperspåsarna och den påshållare som Uddevalla Energi delar ut för de är speciellt framtagna för matavfall. Påshållaren gör att påsen ventileras och håller bra. Dessutom luktar inte en välventilerad påse och väger inte lika mycket. Naturligtvis är det viktigt att låta blött matavfall rinna av innan det läggs i påsen. Det är också viktigt att inte sätta papperspåsen i en vanlig sophink eller trä en plastpåse utanpå, för då kan inte papperspåsen andas och går lätt sönder.

Hur stor är påshållaren?

Påshållarens mått är B20xD20xH26 cm. Själva papperspåsen rymmer 9 liter och har måtten B20xD15xH36 cm.

Hur undviker jag fukt?

  • Använd alltid påshållaren så att papperspåsen luftas. Om hink eller plastpåse används stängs fukten inne och papperspåsen går istället sönder.
  • Låt avfallet rinna av ordentligt i vasken eller i ett durkslag innan det läggs i papperspåsen.
  • Lägg gärna lite tidningspapper eller hushållspapper i botten på papperspåsen.
  • Släng hushållspapper och använda servetter tillsammans med matavfallet. Det suger upp en hel del av fukten.
  • Låt kaffesump torka en stund innan det slängs i papperspåsen.
  • Förslut påsen ordentligt innan den läggs i matavfallskärlet. Vik in kanterna och rulla ihop den noga.

Hur undviker jag lukt?

Stäng papperspåsen ordentligt. Vik in kanterna och rulla ihop den noga innan den läggs i matavfallskärlet. Om möjligt ställ gärna matavfallskärlet på en skuggig plats. Tvätta matavfallskärlet invändigt vid behov. Skölj ordentligt med vatten och skura med borste.

Vad får jag slänga i matavfallspåsen?

En bra tumregel är: ”Allt du kan tänka dig att äta och resterna av det”. Alltså matavfall. Utöver det kan du också slänga servetter, hushållspapper samt använda te- och kaffefilter.

Exempel på vad som kan slängas i matavfallspåsen:

  • Matrester, skal och skruttar, skaldjursrester och rester av kött och fisk
  • Hushållspapper och servetter
  • Stelnat stekfett
  • Kaffesump, kaffefilter och tepåsar


Exempel på vad som inte får slängas:

  • Läkemedel
  • Snus, cigarretter
  • Tuggummi
  • Bomull, bindor eller tamponger
  • Tandpetare, glasspinnar
  • Grillkol, aska
  • Kattsand, sågspån eller blomjord
  • Stearinljus

 

Ett tips är att använda vår avfallslista i bokstavsordning som hjälp. https://www.uddevallaenergi.nu/avfallslista/. Den hittar du också i Uddevalla Energis app.

Min papperspåse luktar och det blir fula fläckar på utsidan. Vad ska jag göra?

Det är helt normalt att det blir fett- och fuktfläckar på utsidan av papperspåsen. Det visar att påsen fungerar som den ska. Papperspåsens funktion är nämligen att andas för att fukten från matavfallet ska avdunsta. Låt alltid papperspåsen stå i påshållaren. Byt påse ofta, gärna varannan eller var tredje dag, för att undvika lukt. Det går även bra att lägga tidningspapper eller hushållspapper i botten på påsen för att suga upp lite av det blöta.

Hur får jag nya påsar?

Bor du i villa får du nya påsar genom att i god tid klämma fast en tom matavfallspåse i locket på matavfallskärlet. Nya påsar lämnas då vid kommande tömning. Vid varje beställning lämnar vi en bunt med 80 påsar vilket motsvarar en halvårsförbrukning, inplastad för att tåla väder och vind.

Bor du i lägenhet kontaktar du istället din hyresvärd, bovärd, bostadsrättförening eller vaktmästare för nya påsar.

Papperspåsar finns även att hämta på din återvinningscentral, eller kontakta kundservice för beställning på 0522-69 62 69 eller kundservice@uddevallaenergi.se

Verksamheter
Restauranger, storkök och verksamheter kan beställa påsar 45 liter via vår kundservice på telefon 0522-69 62 69 eller via e-post kundservice@uddevallaenergi.se

Vad kostar matavfallspåsarna?

Papperspåsar 9 liter levereras utan extra kostnad till villor, flerfamiljshus och verksamheter. De ingår i grundavgiften.

Måste jag ställa fram kärlet vid tömning även om jag bara har en påse i den?

Ja. För din egen och dina grannars skull bör du ställa fram kärlet inför tömning.

Får jag använda andra påsar än de från Uddevalla Energi?

Nej. De papperspåsar vi använder för att sortera matavfall har valts för att de är fukttåliga och innehåller ett godkänt lim, men framförallt för att de bryts ner fullständigt och fungerar utan problem i rötningsprocessen för biogas. Du får absolut inte använda plastpåsar! Inte heller majsstärkelsepåsar eller andra nedbrytningsbara påsar.

Tål påshållaren maskindisk?

Ja, påshållaren tål att diskas i diskmaskin.


Faktura och betalning

Hur vill du betala?

Betalar du med eget inbetalningskort eller via internet måste alltid referensnummer (OCR-nr) anges. Referensnummer hittar du längst ner till vänster på inbetalningskortet.

Bankgiro 5865-3528

Betala din faktura från utlandet

Om du vill betala din faktura från utlandet måste din bank i utlandet ange bankidentifieringskoden (Bic, SWIFT) och vårt internationella bankkontonummer (IBAN-nummer)

Vid betalning från utlandet
SWIFT NDEASESS
IBAN: SE51 9500 0099 6034 4182 9045

E-faktura
När du godkänt fakturan hos din internetbank betalas fakturan till oss på förfallodagen.

Autogiro
Med autogiro dras fakturabeloppet på förfallodagen. Fakturan skickas till dig som vanligt men utan inbetalningskort.

Fyll i medgivande om autogiro här.

Vad är autogiro

Autogiro är ett bekvämt och smidigt sätt att betala sina fakturor. Du slipper att knappa in långa OCR-nummer eller fylla i betalblanketter. Din betalning dras alltid från ditt konto på förfallodagen. Det enda du måste se till är att det finns täckning på kontot.

För att komma igång med autogiro måste du fylla i en autogiroanmälan, ett medgivande, och sända till oss. Använd då denna blankett.

Du kan också om du vill beställa blanketten via e-post kundservice@uddevallaenergi.se eller kontakta oss via telefon 0522-69 62 69 så skickar vi den till dig.

När du fyllt i och skrivit under autogiroanmälan sänder du den med post till:

Uddevalla Energi
Strömberget
451 81 Uddevalla

Autogiro är helt kostnadsfritt. Du kommer även i fortsättningen att få din faktura från oss i god tid innan förfallodagen med den enda skillnaden att det nu står "beloppet dras via autogiro" på inbetalningskortet.

Autogirot gäller tillsvidare. Du har rätt att när som helst återkalla medgivandet genom att kontakta oss eller din bank.

Vad är en e-faktura?

En elektronisk faktura är vad som i vardagligt tal kallas e-faktura och som skickas via din internetbank. För att kunna få e-faktura måste man anmäla sig i sin internetbank.

Samtidigt som du får ditt bekräftelsemail har du blivit registrerad i vårt system för e-faktura och då upphör med automatik pappersfakturan.

Hur vet jag att min anmälan är mottagen?
Du kommer att få ett bekräftelsemail från oss på att vi mottagit din anmälan via din internetbank. Pappersfakturan kommer att upphöra och du kommer nu att få dina fakturor via internetbanken.

Hur vet jag när e-fakturan kommit till internetbanken?
E-fakturan kommer vid samma tidpunkter som din pappersfaktura gjort tidigare. Fakturans utseende kommer också att se likadant ut som tidigare pappersfakturor. Du får själv gå in i din internetbank och kontrollera om fakturor anlänt.

När betalas e-fakturan?
När du godkänt e-fakturan hos din internetbank betalas fakturan till oss på förfallodagen.

Vad händer om jag missar en betalning?
Det går ut en påminnelse i pappersformat från oss. Denna rutin ser likadan ut som tidigare.

Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du anmäla dig på nytt i din nya internetbank för att kunna få e-faktura från oss igen.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?
Via din internetbank letar du upp avanmälan och följer sedan instruktionerna.

Vart vänder jag mig om jag har fler frågor om e-faktura?
Har du frågor kring din betalning kontakta internetbanken.
Har du frågor kring innehållet i fakturan kontaktar du vår kundservice.

Telefon: 0522-69 62 69.
E-post: kundservice@uddevallaenergi.se