elhandel

Text

elavtal

Handla elen från Uddevalla - igen och igen och igen.

När du blir elhandelskund hos oss får du förnybar el till största delen gjord på dina sopor och en mindre del kommer bland annat från vattenkraften i Bäveån. Du väljer själv om du vill ha ett rörligt eller fast elpris, och du har alltid bara en månads uppsägningstid. Om du har frågor: hör av dig direkt till oss - eller kolla in Frågor och svar.

Och du … stå emot frestelsen att ”hoppa på” ett kampanjerbjudande från någon av våra konkurrenter. När kampanjperioden är över är risken stor att de höjer priserna. Du har då inte sparat många kronor. Det klokaste är att välja ett elhandelsföretag som ger dig ett pris som är stabilt år efter år (det är det hos oss).

Vår el – 100% förnybar

Varenda procent av den el som du köper från oss är förnybar och kan gå vidare i kretsloppet – om och om och om igen. Elen är ursprungsmärkt för att garantera att den är förnyelsebar.

När du blir elhandelskund hos oss får du 100% förnybar el till stor del från vattenkraft och bioel från förbränning av dina sopor.

Hitta rätt elavtal för dig

Rörligt, timpris eller hybrid? Vilket elavtal passar bäst för dig och ditt boende?
Och vad är egentligen skillnaden?

Rörligt

Ett rörligt elpris följer utvecklingen på marknaden och varierar därför över tid. Priset uppdateras varje månad och baseras endast på hur mycket el du använt – inte när på dygnet du använt den.

  • 100% förnybar energi
  • 35 kr månadsavgift
  • Avtalstid tillsvidare
  • 1 kalendermånad uppsägningstid

Beräknad månadskostnad

Lägenhet

194 kr/mån

116,38 öre/kWh, 60 m2, 2 000 kWh/år,
Elområde 3

Hus

1 625 kr/mån

97,48 öre/kWh, 200 m2, 20 000 kWh/år,
Elområde 3

Prisspecifikation

Rörligt elpris, december 72,94 öre/kWh
Påslag
Fast tillägg utöver inköpspris
3,30 öre/kWh
Elcertifikatavgift 0,06 öre/kWh
Moms 25% 19,08 öre
Summa elpris 95,38 öre/kWh
Årsavgift
Fördelas på 12 månader
420 kr/år
Årsavgift 420 kr/år

Rörligt elavtal - så funkar det

Vårt rörliga elpris bygger på en volymvägd* prismodell som i sin tur baseras på Svenska Kraftnäts volymvägda genomsnitt av Nord Pools uppmätta elspotpris från den gångna månaden.

När vi som elleverantör handlar el på elbörsen betalar vi aktuellt timpris för våra kunders verkliga förbrukning. Med den volymvägda modellen stämmer våra inköpskostnader för elen bra överens med priset våra kunder får betala.

* Ett volymvägt snittpris tar hänsyn till hur efterfrågan på el varierar under dygnet och hur priset förhåller sig till efterfrågan. Det beräknas genom att Svenska Kraftnäts officiella notering av förbrukningen i Sverige (timme för timme) multipliceras med Nord Pools pris (timme för timme) för att sedan summeras och divideras med den totala förbrukningen. Mer information om detta finns på Svenska Kraftnäts webbsida.

Hybrid

Hybrid är ett så kallat förvaltat elavtal där du får ett långsiktigt bra pris med mindre svängningar jämfört med ett rörligt pris. Elen köps i förväg in av våra förvaltare för att säkra ett så stabilt och bra pris som möjligt. Resultatet blir ett stabilt, tryggt och bekymmersfritt elavtal.

  • 100% förnybar energi
  • 35 kr månadsavgift
  • Avtalstid tillsvidare
  • 3 kalendermånaders uppsägningstid

Beräknad månadskostnad

Lägenhet

222 kr/mån

133,18 öre/kWh, 60 m2, 2 000 kWh/år,
Elområde 3

Hus

1 905 kr/mån

114,28 öre/kWh, 200 m2, 20 000 kWh/år,
Elområde 3

Prisspecifikation

Rörligt elpris, december 86,38 öre/kWh
Påslag
Fast tillägg utöver inköpspris
3,30 öre/kWh
Elcertifikatavgift 0,06 öre/kWh
Moms 25% 22,44 öre
Summa elpris 112,18 öre/kWh
Årsavgift
Fördelas på 12 månader
420 kr/år
Årsavgift 420 kr/år

Hybrid elavtal - så funkar det

Våra förvaltare bevakar elmarknaden varje timme och varje dag. De köper kontinuerligt upp el för framtida förbrukning, för att säkra ett stabilt pris för våra kunder.

Prissäkringarna börjar göras 18 månader innan elen ska levereras och görs sedan kontinuerligt fram till leveransmånaden.

Resultatet blir ett elpris som följer det rörliga marknadspriset men med målet att kapa de högsta pristopparna för att skapa ett jämnare och långsiktigt bra pris. Tanken är att du, till skillnad från i ett fastprisavtal, ska få del av prisnedgångar på elmarknaden samtidigt som de högsta pristopparna pareras. Långsiktigheten i avtalet gör dock att det finns viss fördröjning i hur priset följer plötsliga och snabba nedgångar på elmarknaden. Men på samma sätt kommer du alltså som förbrukare heller inte följa med i alla prisökningarna på marknaden.

Timpris

Med timpris kan du styra din elanvändning till de timmar under dygnet då elpriset är lägre. Energikostnaden bestäms utifrån din användning och aktuellt marknadspris på elbörsen, timme för timme.

  • 100% förnybar energi
  • 35 kr månadsavgift
  • Avtalstid tillsvidare
  • 1 kalendermånads uppsägningstid

Beräknad månadskostnad

Lägenhet

194 kr/mån

116,38 öre/kWh, 60 m2, 2 000 kWh/år,
Elområde 3

Hus

1 625 kr/mån

97,48 öre/kWh, 200 m2, 20 000 kWh/år,
Elområde 3

Prisspecifikation

Rörligt elpris, december 72,94 öre/kWh
Påslag
Fast tillägg utöver inköpspris
3,30 öre/kWh
Elcertifikatavgift 0,06 öre/kWh
Moms 25% 19,08 öre
Summa elpris 95,38 öre/kWh
Årsavgift
Fördelas på 12 månader
420 kr/år
Årsavgift 420 kr/år

Rörligt timpris - så funkar det

Timpris passar dig som är aktiv och regelbundet följer elpriserna. Genom att anpassa din elanvändning och exempelvis tvätta på natten och på helgerna (då priset vanligtvis är som
lägst) kan du spara pengar. Timpris är också ett smart val för dig som laddar din elbil hemma.

På den nordiska elbörsen, Nord Pool Spot, går det att följa aktuella timpriser under dygnet. Priserna visar enbart elpriset och inkluderar alltså inte energiskatt, påslag, elcertifikat eller moms. Morgondagens elpriser presenteras runt klockan 13.00 varje dag.

Tänk på att timmätning sköts av det nätbolag som äger elnätet i det område där du bor. Vi hjälper dig med ansökan om timmätning i samband med att du tecknar timpris. Bytet kan dröja upp till tre månader beroende på vilket nätbolag du har, men går vanligtvis betydligt snabbare. Under tiden har du ett vanligt rörligt elavtal.


Prishistorik

Rörligt elpris
Priser exkl. elcertifikat, påslag samt moms.

Period

2021

2022

2023

2024

Januari

49,75

114,59

108,70

91,16

Februari

59,92

86,18

96,78

59,37

Mars

40,52

140,33

94,03

67,31

April

36,42

93,57

80,85

64,17

Maj

47,38

108,82

52,80

30,26

Juni

43,80

133,35

58,83

33,01

Juli

62,74

95,82

44,85

25,14

Augusti

71,29

241,48

45,41

13,27

September

97,62

241,96

32,66

22,49

Oktober

71,75

91,93

43,65

29,58

November

101,19

156,58

93,71

79,98

December

195,79

296,66

99,92

72,94

Året genomsnitt

73,18

150,11

71,02

49,06


Hybrid
Priser exkl. elcertifikat, påslag samt moms.

Period

2022

2023

2024

Januari


222,39

92,75

Februari


157,75

73,94

Mars


158,02

77,10

April


100,47

64,79

Maj


73,56

39,26

Juni


81,01

41,84

Juli


68,39

33,93

Augusti

118,85

67,64

25,59

September

201,56

59,47

33,29

Oktober

149,99

68,98

44,57

November

201,08

93,25

88,18

December

282,88

101,53

86,38

Året genomsnitt


104,37

58,47

 

Jämförelsepriser

Här har vi jämfört tre typförbrukningar inklusive elpris, elcertifikat, årsavgift och moms. Priserna är i öre/kWh.

Rörligt elpris

2 000 kWh

5 000 kWh

20 000 kWh

116,38

103,78

97,48



Hybrid

2 000 kWh

5 000 kWh

20 000 kWh

133,18

120,58

114,28


Anvisat elpris

Alla bostäder i Sverige, som är uppkopplade mot elnätet, har en anvisad elleverantör som ser till att elen kommer fram till dig. Om du inte väljer vilket elhandelsavtal du vill ha får du automatiskt anvisat elpris när du flyttar in i din bostad. Ett elhandelsavtal har förmånligare pris än anvisat elpris. Vi erbjuder hybrid eller rörligt pris. Om du har ett anvisat elpris som kund till oss är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefon 0522-58 08 00 så hjälper vi dig att hitta rätt avtal för dig.

Vårt anvisade elpris är 125,05 öre/kWh inklusive inköpspris av el, elcertifikat, påslag och moms.


Jämförelsepris

2 000 kWh

5 000 kWh

20 000 kWh

146,05 öre/kWh

133,45 öre/kWh

127,15 öre/kWh



Vad ingår i elpriset?

Vad ingår i elpriset?

Vi vet att det kan vara svårt att förstå elfakturan och alla olika kostnader. För att vara helt transparenta vill vi tydligt förklara vad du betalar för. Därför har vi sammanställt en guide som visar hur elpriset är uppbyggt och vad de olika begreppen innebär.

 

Detta ingår i elpriset
Elpriset består av flera komponenter som tillsammans utgör det belopp du betalar för din el. Här nedan finns ett exempel för Bixia Rörligt pris i oktober 2023 för elområde 3 (SE3). Tabellen nedan visar priser i öre per kWh.

Elprisets beståndsdelar

Exkl.moms

Inkl.moms

Nord Pools spot pris*

33,06

41,33

Rörliga kostnader *

11,77

14,71

Påslag

4,00

5,00

Uddevalla Energis elpris

48,33?

61,04?

Fast månadsavgift inkl.moms

31,20kr ?

39 kr ?

* ingår i inköpspriset


 

Inköpspris el
Denna del kan du själv påverka genom att aktivt teckna ett elavtal.

Elcertifikatsavgift
en statlig avgift som alla elanvändare enligt lag måste betala för att främja produktionen av förnybar energi.

Moms
tillkommer med 25% på elpriset, elcertifikatavgiften och energiskatten.

Ordlista

Inköpspris
Inköpspriset består av två delar: Nord Pools spotpris och rörliga kostnader.

Nord pools spotpris
Spotpris är det pris som elhandelsföretagen betalar för elen. Det fastställs på den nordiska elbörsen Nord Pool och påverkas av faktorer som tillgång och efterfrågan. Både Rörligt pris och Timpris baseras på spotpriset, men ger två olika genomsnittliga priser:

Pris per kWh vid rörligt pris
Ett rörligt pris baseras på Nord Pools spotpris och justeras utifrån den totala elanvändningen i ditt elområde under månaden. Spotpriset fastställs timme för timme, men med ett rörligt pris påverkas du inte av spotpriset för den specifika timme du använder el. Istället betalar du ett genomsnittligt pris per kWh för hela månaden. Det rörliga priset kan variera från månad till månad.

Pris per kWh vid timpris
Ett timpris baseras på Nord Pools spotpris och justeras utifrån din egna elförbrukning under månaden. Spotpriset fastställs varje timme och kan variera avsevärt över dygnet. Ditt pris påverkas av spotpriset för den specifika timme då du använder el.

Rörliga kostnader
De rörliga kostnaderna är direkt kopplade till elhandeln och omfattar myndighetsavgifter samt kostnader som uppstår vid inköp av el. Dessa kostnader kan variera från månad till månad.

I de rörliga kostnaderna ingår:

  • Ursprungsgarantier för 100 % förnybar el
  • Avgifter för balansansvar och handel
  • Avgifter till Svenska kraftnät
  • Avgifter till Nord Pool
  • Elcertifikat

Påslag
Påslaget som vi som elhandelsbolag lägger på täcker indirekta kostnader, såsom administrations- och systemavgifter. Detta påslag är ett fast belopp per kWh.

Fast månadsavgift
Den fasta månadsavgiften täcker våra indirekta kostnader, såsom administrations- och systemavgifter.

 

El på kort och på lång sikt

På Nord Pool sker handel på två olika sätt:

  • Spotmarknaden: för kortsiktig kraft för fysisk leverans nästkommande dygn.
  • Terminsmarknaden: en prissäkring av kraft för framtida leverans.


Dessa två handelsförfarande speglas i våra avtalsprodukter: Rörligt elpris och Fast elpris.

Spotpriset på Nord Pool varierar timme för timme och vårt rörliga pris baseras på det i efterhand framräknade månadsmedelpriset.

För vårt fasta elpris - som har varierande avtalslängder och olika startdatum - gör vi motsvarande beställningar av avtalstecknad volym på elbörsen.

Vi köper helt enkelt in elen i förväg till ett bestämt pris och därför kan avtalspriserna variera beroende på vilket datum ditt avtal ska börja gälla.

Ångerrätt

Du har rätt att ångra ditt avtal inom 14 dagar utan att behöva ange någon anledning. Ångerfristen börjar löpa från den dag då avtalet ingicks och varar i 14 dagar.

För att utöva din ångerrätt kan du kontakta oss via telefon eller skicka ett tydligt meddelande till Uddevalla Energi, antingen per post eller e-post, där du anger att du vill ångra avtalet. Om du behöver hjälp med att formulera ditt meddelande kan du använda en ångerblankett.
För att ångerrätten ska vara giltig, behöver ditt meddelande om ånger vara oss tillhanda innan ångerfristen löpt ut.

Ångerrätt på avtal som påbörjats under ångerfristen
Om du har begärt att elleveransen ska påbörjas under ångerfristen och senare ångrar avtalet med oss, måste du ordna med ett annat elhandelsföretag för fortsatt elleverans. Annars kan du riskera att bli tilldelad ett elhandelsföretag via ditt elnätsföretag.

Du kommer också att behöva betala för den elförbrukning som du haft fram till dess att du meddelade oss om din avsikt att ångra avtalet, och beloppet kommer att stå i proportion till din förbrukning.

Skriftlig bekräftelse
Du har rätt till skriftlig bekräftelse på ditt avtal om du inte redan fått all information skriftligen på ett varaktigt sätt. Du har ångerrätt om du tecknat avtalet på distans eller utanför Uddevalla Energis affärslokaler. Har du inte fått information skriftligt på ett varaktigt sätt har du möjlighet att ångra avtalet inom 14 dagar efter att du mottagit avtalsbekräftelsen.

Om du vill ha mer information om ångerrätten eller använda en ångerblankett kan du klicka på länkarna nedan:

Standardmall för information om ångerrätten
Ångerblankett

Om du ångrar dig kontaktar du kundservice på Tel: 0522-58 08 00 eller mejlar oss på kundservice@uddevallaenergi.se.

Om elnätsavgiften

Varför behövs elnätsavgifter? Vad det innebör och vad du får för pengarna.

Elnätsavgiften du betalar används för att säkerställa att elen snabbt och säkert transporteras genom vårt elnät till hem, industrier och andra verksamheter. Den täcker kostnaderna för drift, underhåll, utveckling, modernisering och utbyggnad av den infrastruktur som behövs för elanslutning och distribution. Men avgiften täcker även mycket mer.

Som elnätskund är du ansluten till elnätet och betalar för att elen du köper alltid ska finnas tillgänglig i ditt uttag. När du förutsätter att ditt hem är varmt, lamporna lyser och kaffebryggaren fungerar, är det resultatet av hårt arbete bakom kulisserna. Företag och verksamheter kan operera och att Uddevalla kan fungera och utvecklas.

Elleveransen som driver Uddevalla framåt

Vårt omfattande elnät består av en mängd stolpar och kilometer med kraftledningar. Vi genomför projekt varje år för att bygga ut och förbättra elnätet, med årliga investeringar.

Elnätsavgiften finansierar nödvändiga investeringar för att hålla samhället igång dygnet runt, året om. Den möjliggör elektrifiering av industrier och transporter, etablering av nya verksamheter och anslutning av mer fosilfri energi till elnätet. Elektrifieringen är avgörande för att Sverige ska nå sina klimatmål, samt för landets tillväxt och konkurrenskraft.

I elnätsavgiften ingår även service och beredskap dygnet runt. Vi övervakar elnätet från våra driftcentraler och arbetar kontinuerligt för att förebygga elavbrott genom att uppgradera elnätet, reparera skadade ledningar och hålla ledningsgator fria. Vid större störningar satsar vi alla resurser på snabb felavhjälpning.

Avgiften går även till kundservice, att utveckla ny teknik, kundservice och kommunikation, inköp av el för att kompensera nätförluster, kostnader från överliggande nät och mycket mer.

Kostnad Elnät och El

I elnätsavtalet ingår två huvudsakliga delar: en fast abonnemangskostnad som ger dig tillgång till elnätet och en rörlig elöverföringsavgift baserad på din faktiska elförbrukning. På din elnätsfaktura tillkommer även statliga skatter och avgifter relaterade till den mängd el du förbrukar.

Din totala elkostnad inkluderar inte bara elnätsavgiften, skatter och avgifter utan också kostnaden för den faktiska elen du använder. Denna kostnad faktureras separat av ditt elhandelsbolag.

Till skillnad från elhandelsbolag har du inte möjlighet att välja mellan olika elnätsbolag. Elnätsbolag opererar i olika delar av landet och har geografiska monopol. Detta beror på att det inte är ekonomiskt lönsamt eller praktiskt att ha flera parallella elnät.

Elnätsavgiften består av två delar

För det första finns en fast abonnemangsavgift som beror på faktorer som din huvudsäkrings storlek. Du kan påverka denna fasta avgift genom att justera huvudsäkringen baserat på din elförbrukning.

För det andra finns en rörlig överföringsavgift som baseras på hur mycket el du använder, mätt i kilowattimmar (kWh). Genom att minska din elförbrukning kan du minska den rörliga kostnaden för nätet.

Hur bestäms elnätsavgiften?

Elnätsverksamhet är ett naturligt monopol, vilket innebär att det finns ett ensamrättssystem där ägarna av elnäten har exklusiv rätt inom sina specifika områden. Dessa ekonomiska förhållanden regleras av lagstiftning. Energimarknadsinspektionen, en statlig myndighet, fastställer intäktsramarna för elnätsföretag, vilket är de maximala avgifterna de får ta ut från sina kunder. Inspektionen övervakar också för att säkerställa att dessa avgifter är rimliga och skäliga.

Förutom detta påverkas elnätsavgifterna av olika faktorer såsom behovet av underhåll och krav på avkastning.

Kontakta vår kundservice

Kontakta vår kundservice om du inte är nöjd eller har klagomål.

Våra kontaktuppgifter och öppettider finns högst upp i högra hörnan av denna bild. Du kan framföra ditt klagomål både muntligen och skriftligen. Vår adress är: Uddevalla Energi AB Strömberget, 451 81 Uddevalla.

Om ditt klagomål framförs skriftligen, återkopplar vi till dig så snart brevet anlänt till kundservice. Vi informerar dig om att vi mottagit klagomålet, påbörjat ärendet och en trolig handläggningstid.

Reklamation och skadestånd
Om vi inte kan komma överens i ett ärende och/eller att du begär ersättning eller skadestånd blir nästa steg att du lämnar en skriftlig reklamation med ersättningsanspråk.

Som kund hos oss kan du ha rätt till ersättningsanspråk, det kan gälla både ekonomisk skada samt person- eller sakskada. Vi kommer då att förutsättningslöst så långt det är möjligt att opartiskt pröva ditt kundklagomål, reklamationsärende eller tvist.

Ersättning
Som kund hos oss kan du få ersättning om vi inte fullgjort våra skyldigheter vid ett leverantörsbyte.
Mer om detta kan du läsa här: EL 2012 K (rev 2) sidan 4 punkt: 2.11.

ALLMÄNNA AVTALSVILLKOR FÖR FÖRSÄLJNING AV EL TILL KONSUMENT Pdf, 99 kB.

ALLMÄNNA AVTALSVILLKOR utarbetade av Energiföretagen Sverige efter överenskommelse med Konsumentverket.
EL 2012 K (rev 2)

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Allmänna reklamationsnämnden är en statlig myndighet som kostnadsfritt och opartiskt prövar tvister mellan näringsidkare och konsument.

Postadress:
ARN
Box 174
101 23 Stockholm

Allmänna reklamationsnämndens webbplats

Ångerrätt
När du tecknar ett avtal via telefon, internet eller på en plats utanför vår affärslokal har du alltid 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten börjar gälla från den dagen du ingår avtal med Uddevalla Energi. Du kan läsa mer om Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler på Hallå konsument – en rikstäckande upplysningstjänst samordnad av Konsumentverket.

Standardmall för information om ångerrätten
Ångerblankett | Publikationer - Konsumentverket

Rådgivning
Vill du ta ditt ärende vidare eller få hjälp med att få ditt ärende prövat finns det externa parter du kan vända dig till. Deras uppgift är att hjälpa dig utifrån konsumentlagstiftningen.

Du har massor av rättigheter, vet du vilka?
Vi har sedan en tid tillbaka fått en hel del samtal från människor som känt sig lurade av andra elbolags försäljare. Vi nämner inga namn, men på Konsumentverkets webbplats kan du kika vilka elbolag som får flest anmälningar.

Dina rättigheter då? Här listar vi fem stycken att ha koll på. Pdf, 517 kB.

Du kan få oberoende rådgivning
Det finns flera oberoende instanser som kan hjäpa dig som kund med rådgivning kring el. Energimyndigheten kan hjälpa dig med energi- och klimatrådgivning. Energimyndighetens webbplats.

De har även tagit fram ett antal olika mallar som du kan använda dig av i din kommunikation med ditt energiföretag

Konsumenternas Energimarknadsbyrå en byrå för konsumenter som ger dig råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden.
Energimarknadsbyråns webbplats

Energimarknadsinspektionen är tillsynsmyndigheten för elmarknaden. Kontakta dem med dina synpunkter och klagomål på saker som elnätstariffer, anslutningsavgifter och leveranskvalitet i elnätet.
Energimarknadsinspektionens webbplats

Kommunala energirådgivare i din kommun ger dig energi- och klimatrådgivning.
Kommunala konsumentvägledare i din kommun ger dig stöd vid klagomål eller om du har råkat i en tvist med ett företag.

Jämförelseverktyg
Elpriskollen är ett oberoende jämförelseverktyg för avtal om leverans av el och tillhandahålls av Energimarknadsinspektionen. Du har möjlighet att byta elleverantör. Det är du som elanvändare som ska göra ett aktivt val av elavtal. För att kunna fatta ett välinformerat beslut kan du använda dig av jämförelseverktyget Elpriskollen På Elpriskollen kan du enkelt jämföra priser och villkor för olika elavtal.

Elpriskollen

Säga upp elavtal

För att säga upp ditt avtal behöver du ringa eller mejla vår kundservice. Våra avtals uppsägningstider ser du nedan.
Det tillkommer ingen kostnad om du väljer att avsluta ditt avtal efter avtalad uppsägningstid.

Rörligt elpris gäller tillsvidare med en ömsesidig uppsägningstid om 1 månad räknat från nästkommande månadsskifte.

Rörligt timpris gäller tillsvidare med en ömsesidig uppsägningstid om 1 månad räknat från nästkommande månadsskifte.

Fast elpris gäller till och med avtalstiden med en ömsesidig uppsägningstid om 15 dagar räknat från avtalsslut. Gör du inget aktivt val därefter fortlöper elhandelsleveransen med ett rörligt elpris. Önskar du avsluta ditt fastprisavtal i förtid kommer du debiteras en brytavgift. Läs mer om detta i våra Avtalsvillkor Pdf, 162 kB.

Hybrid gäller tillsvidare med en ömsesidig uppsägningstid om 3 månader räknat från nästkommande månadsskifte.

Avisat elpris gäller tillsvidare utan någon uppsägningstid.

Ska du flytta?
Önskar du flytta med dig elavtal till ny adress vänligen kontakta kundservice för hjälp.

 

Avtalsvillkor och blanketter

Våra avtalsvillkor för elhandel är utarbetade av Energiföretagen Sverige, efter överenskommelse med Konsumentverket.

Här hittar du det finstilta för privatkunder:

Allmänna avtalsvillkor Pdf, 99 kB.

Särskilda avtalsvillkor Pdf, 162 kB.

Särskilda avtalsvillkor, egenproducerad el Pdf, 109 kB.

Särskilda avtalsvillkor, försäljning av el från anvisat elhandelsföretag till konsument Pdf, 11 kB.


 

Så hanterar vi personuppgifter

På Uddevalla Energi värnar vi om säkerheten för de personuppgifter som hanteras inom vår verksamhet. Vi följer gällande lagstiftning och strävar efter att alltid beakta din personliga integritet.

Denna integritetsriktlinje förklarar hur och varför vi behandlar dina personuppgifter, hur du kan kontakta oss vid frågor om personuppgifter samt hur du kan utöva dina rättigheter.

Riktlinjen gäller för dig som kund, leverantör, arbetssökande eller annan intressent i relation till Uddevalla Energi.

Vad innebär personuppgifter och hur behandlas de?

Personuppgifter är all information som, direkt eller indirekt, kan identifiera en fysisk person. Detta inkluderar exempelvis namn, personnummer, e-postadress och postadress. Även bilder, ljudupptagningar och elektroniska identiteter, som IP-adresser, betraktas som personuppgifter, även om inga namn nämns. För oss kan även uppgifter som anläggnings-ID, kundnummer, ärendenummer och mätarnummer klassificeras som personuppgifter om de kan kopplas till en levande person.

Behandling av personuppgifter innebär alla åtgärder som vidtas med dessa uppgifter, såsom insamling, registrering, lagring, organisering, bearbetning, radering och överföring.

Exempel på situationer där personuppgifter behandlas

Tjänster vi tillhandahåller när du är kund hos oss

Vi behandlar personuppgifter för att kunna identifiera kunder eller användare, hantera beställningar, intresseanmälningar och avtal samt leverera tjänster enligt avtal. Personuppgifter behandlas även för att fakturera och ta betalt för tjänster, hantera fakturor och betalningar, genomföra kreditupplysningar, åtgärda fel och hantera incidenter, samt för att ta hand om klagomål och reklamationer. När du söker arbete behandlar vi dina personuppgifter för att säkerställa en korrekt och effektiv rekryteringsprocess.

Service och support

Vi behandlar personuppgifter när en person kontaktar kundservice via telefon, chatt eller sociala medier, eller när någon begär hjälp från våra säljare. Vi använder även personuppgifter för att kunna erbjuda service och support för de tjänster vi tillhandahåller.

Tjänsteutveckling
Vi behandlar personuppgifter för att förbättra och utveckla vår verksamhet samt våra tjänster. Vi sammanställer statistik för att utvärdera, vidareutveckla och informera om våra tjänster och produkter.

Åtkomst till Mina sidor
Vid första inloggning på Mina sidor sparar vi ditt namn och personnummer för att du ska kunna se dina personliga uppgifter. De personuppgifter du registrerar på Mina sidor används för att hantera avtalsrelaterade ärenden, såsom beställningar.

Marknadsföring
Vi behandlar personuppgifter för att marknadsföra våra produkter och tjänster. Kunder kan ta emot direktmarknadsföring via exempelvis brev, telefon, sms, e-post och sociala medier som Facebook.

Personuppgifter som inhämtas från andra än dig (stämmer detta?)
Uddevalla Energi hämtar in personuppgifter, såsom telefonnummer och adress, från offentliga register (t.ex. Statens person- och adressregister, SPAR) för att säkerställa att uppgifterna är korrekta. Vi använder dessa kontaktuppgifter för att kunna marknadsföra våra produkter och tjänster samt för att fullfölja avtalet med dig som kund. När du blir kund hos oss eller leverantör till oss kan vi även genomföra en kreditupplysning. (stämmer?)

Rättsliga grunder
På Uddevalla Energi utför vi olika uppgifter som kräver behandling av personuppgifter, och vi baserar våra behandlingar på följande rättsliga grunder:

När vi behandlar personuppgifter för att fullfölja och administrera avtal med våra kunder, grundar vi behandlingen på avtal. När vi behandlar personuppgifter för att uppfylla skyldigheter enligt lag, baseras behandlingen på rättslig förpliktelse.

Vid direktmarknadsföring använder vi intresseavvägning som rättslig grund. Vi strävar efter att upprätthålla en god kundrelation och vidareutveckla våra produkter och tjänster. Personuppgifterna behandlas för marknadsföring, marknadsanalyser och för att kunna erbjuda mer relevanta och personliga erbjudanden samt bättre, riktad service.

För att följa lagar som exempelvis tryckfrihetsförordningen och arkivlagen behandlar vi personuppgifter baserat på uppgift av allmänt intresse.

När vi publicerar bilder på personer på våra sociala medier inhämtar vi samtycke, och den rättsliga grunden för sådan personuppgiftsbehandling är samtycke.

Delning av uppgifter
Personuppgifter kan komma att lämnas ut till tredje part om det krävs enligt lag eller författning, eller om vi har ett berättigat intresse av att dela uppgifterna, exempelvis till ett koncernföretag, en leverantör som hanterar utskick, en samarbetspartner eller myndigheter.

Eftersom vi är ett kommunalägt bolag omfattas vi av offentlighetsprincipen. Det innebär att vi i vissa fall är skyldiga att lämna ut handlingar enligt lag. E-post och andra handlingar som skickas till oss kan därför bli offentliga handlingar.

Överföring av personuppgifter utanför EU/EES
Uddevalla Energi behandlar främst personuppgifter inom EU/EES. Det kan dock förekomma att vissa av våra leverantörer eller underleverantörer har delar av sin verksamhet i länder utanför EU/EES.

När personuppgifter överförs till ett land utanför EU eller EES gör vi en noggrann bedömning för att säkerställa att de rättsliga kraven är uppfyllda. Vi vidtar tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att personuppgifterna hanteras på ett säkert sätt och med tillräckligt skydd.

Radering och bevarande av uppgifter
Vi behåller inte personuppgifter längre än vad som är nödvändigt för att uppfylla syftet med behandlingen, exempelvis för att fullfölja våra åtaganden gentemot kunder, leverantörer eller arbetssökande. Dock kan vissa uppgifter behöva sparas längre enligt arkivlagen eller annan gällande lagstiftning.

Hur vi gallrar personuppgifter regleras i vår informationshanteringsplan. Uppgifter som klassificeras som allmänna handlingar bevaras enligt arkivlagen eller annan relevant lagstiftning. I vissa fall kan personuppgifter som utgör allmän handling gallras enligt arkivlagens bestämmelser och föreskrifter som utfärdas med stöd av lagen. Linköpings stadsarkiv kan fastställa regler för bevarande och gallring av uppgifter hos Uddevalla Energi.

När det inte längre finns någon rättslig grund för att lagra personuppgifterna raderas de permanent.

Rättigheter
Som registrerad har du flera rättigheter enligt dataskyddsförordningen:

1. Du har rätt att få tillgång till de personuppgifter vi behandlar om dig. För att göra detta kan du skicka en skriftlig begäran om ett registerutdrag till vår kundservice.

2. Du har också rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter i vissa situationer, till exempel om du inte vill ta emot direktmarknadsföring från oss. Du kan framföra din invändning antingen per telefon eller på annat sätt som passar dig.

3. Om du upptäcker att någon av dina personuppgifter är felaktiga, har du rätt att begära att vi rättar dessa uppgifter. Du kan också begära att vi tillfälligt begränsar behandlingen av dina personuppgifter.

4. I vissa fall har du rätt att begära att vi raderar dina personuppgifter. Under specifika omständigheter kan du även ha rätt att bli raderad.

5. Om vi behandlar dina personuppgifter baserat på avtal eller samtycke har du rätt till dataportabilitet, vilket innebär att du kan begära att få ut dina personuppgifter för att använda dem på ett annat ställe.

6. Om du har gett samtycke till en viss behandling av dina personuppgifter, har du rätt att när som helst återkalla ditt samtycke.

Om du anser att dina personuppgifter behandlas på ett sätt som inte följer dataskyddsförordningen, har du rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetskyddsmyndigheten (IMY).

För att utöva någon av dina rättigheter kan du kontakta Uddevalla Energi på:

E-post: kundservice@uddevallaenergi.se
Telefon kundservice: 0522 - 58 08 00

Adress:
Uddevalla Energi
Strömberget
451 81 Uddevalla

Vi smygstartar nykomlingen Hybrid!

Hybrid är en helt ny avtalsform där elpriset är en blandning av fast och rörligt. Du får helt enkelt fördelarna med ett rörligt pris, utan att riskera för höga elräkningar om priset på elbörsen stiger kraftigt.

Du kan redan nu teckna Hybrid, är du nyfiken och vill veta mer är du välkommen att kontakta kundservice så hjälper vi dig gärna.


Till vänster Sandra Sundblad, enhetschef på enheten mot våld i nära relationer Uddevalla kommun. Till höger Marie Bergman Haak, kundservicechef Uddevalla Energi.

Sommarkampanj till förmån för utsatta kvinnor i Uddevalla

Kampanjen pågår fram till 31 augusti 2021

I höstas tog vi ställning mot kvinnovåld. Tillsammans med uddevallaborna samlade vi in över 75 000 kronor till förmån för Uddevallas utsatta kvinnor. Vi krokade arm med Uddevallas skyddade boende och skapade en förmånlig elhandelkampanj. Nu gör vi det igen – blir du elhandelskund under sommaren tar vi bort årsavgiften och skänker summan till Vingen skyddat boende.

-Pengarna går oavkortat till arbetet med kvinnor och barn som drabbats av våld i nära relationer, säger Marie Bergman Haak, kundservice- och kommunikationschef på Uddevalla Energi.

Du kan teckna elavtal direkt här eller kontakta vår kundservice på 0522-58 08 00 eller kundservice@uddevallaenergi.se så hjälper vi dig till rätt elavtal.

Vill du veta mer om vårt samarbete? Läs hela intervjun med Sandra och Marie här >

Teckna elavtal hos oss

Fyll i formuläret, godkänn villkoren och tryck på Skicka, så är du elhandelskund hos oss.

Kontakta kundtjänst på telefon 0522-58 08 00 eller mejla till kundservice@uddevallaenergi.se



Vi hjälper dig så att det blir så enkelt som möjligt
Vi hjälper dig så att det blir så enkelt som möjligt. Ge oss din fullmakt så sköter vi all övergång från din nuvarande elleverantör, och du slipper fylla i den övre delen av formuläret.
Fullmakt
Fullmakt


(kontakta ditt nuvarande elhandelsbolag om du inte vet din uppsägningstid)

(står på din elnätsfaktura och består av 18 siffror)

(står på din elnätsfaktura och består av 3 bokstäver)
Kontaktuppgifter till den som står på nätavtalet
Kontaktuppgifter till den som står på nätavtalet









Betalalternativ
Betalalternativ

Leveransadress
Leveransadress
Annan leveransadress
Annan leveransadress




Avtalsvillkor * (obligatorisk)
Avtalsvillkor

Google recapcha * (obligatorisk)

Vad kul att du är intresserad av vårt nya avtal Hybrid.

I nuläget behöver du kontakta kundservice för att teckna ett Hybridavtal hos oss. Inom kort kommer även Hybrid gå att teckna direkt via formuläret.

Anläggnings-ID, Områdes-ID.
Vad är det för något? Och vad
är vad?

Jo, så här är det. Ditt områdes-ID visar var
i Sverige din anläggning finns, medan ditt
anläggnings-ID visar exakt var i detta område din
anläggning ligger.

Ditt områdes-ID består av tre bokstäver och du
hittar det på din elnätsfaktura eller genom att fylla
i din adress på elomraden.se

Ett anläggnings-id är ett 18-siffrigt nummer som
talar om vilken elmätare som tillhör din bostad.
Ditt anläggnings-id står på din elnätsfaktura och
på din elmätare. Kontakta din hyresvärd eller
fråga ditt elnätsbolag om du behöver hjälp med
att få fram det.

Teckna elavtal

Fyll i formuläret, godkänn villkoren och tryck på Skicka, så är du elhandelskund hos oss. Om du ska flytta behöver du först göra en flyttanmälan.
Kontaktuppgifter
Anläggningsuppgifter *
Jag ger Uddevalla Energi fullmakt att kontakta mitt nuvarande elbolag och elnätsbolag för att ta fram mitt Områdes-ID och Anläggnings-ID samt uppsägning av mitt befintliga elavtal datumet det löper ut.
Tips! Ditt Områdes-ID och Anläggnings-ID hittar du på din elmätare eller din faktura. Kontakta ditt nuvarande elbolag för eventuell bindningstid.
Du måste välja ett alternativ under fliken "Anläggningsupppgifter".


Ursprungsmärkning

Vår el består till största del av vattenkraft. En mindre del kommer från så kallad bioel från förbränning av dina sopor. Varenda procent av den el som du köper från oss är förnybar och kan gå vidare i kretsloppet – om och om och om igen. Elen är ursprungsmärkt.
 

Ursprungsgarantier

Vi säkerställer elens ursprung med ursprungsgarantier som regleras enligt Lag (2010:601) lagen om ursprungsgarantier. Vi köper in så många ursprungsgarantier som behövs för att matcha våra kunders elanvändning.

Lillesjöverket
El produceras i Lillesjöverket av överhettad ånga som bildas då avfall förbränns i pannan. Ångan leds till en turbin som i sin tur driver en generator och tillverkar el. Efter generatorn kondenserar ångan till vatten. Det varma vattnet leds genom en värmeväxlare där värmen växlas över till fjärrvärmesystemet.

Lokal vattenkraft
Fördelarna med vattenkraft är många. Förutom att vattenkraften är billig, driftsäker och lätt att reglera är tekniken väl prövad och utvecklad. Den uppfyller mycket höga säkerhetskrav och innebär ingen förbrukning av ändliga naturresurser. Den el som produceras i Uddevalla Energis vattenkraftstationer är vaggan för det nät som distribuerar el i Uddevalla idag.

Solevalla solcellspark och mikroproduktion
Vi har byggt en solcellspark vid Forshälla Holmen, väster om E6. Parken är ca 1,6 hektar stor. Elen vi producerar i solcellsparken är tillgänglig för uddevallaborna via laddstolpar runt om i kommunen. Den el vi producerar i parken räcker för att driva 150 elbilar 1000 mil/år.

De senaste åren har intresset för egen elproduktion, så kallad mikroproduktion, ökat och ny förenklad teknik har gjort det möjligt för privatpersoner att producera sin egen el. Om du inte kan använda all el som din anläggning producerar för tillfället kan du sälja överskottet till oss. Småskalig elproduktion ser vi som ännu ett sätt att bidra till visionen om ett fossilfritt Uddevalla. 

Övrigt, vatten- och vindkraft
För att möta efterfrågan på el har vi ett samarbeta med Jämtkraft Kraft som förser oss med ursprungsmärkt el. Mer information om Jämtkraft hittar du på deras hemsida, jämtkraft.se

Elens ursprung år 2023

Diagram elhandel uddevalla energi

Kontakta oss om elhandel

Har du frågor eller funderingar om elnät? Kontakta vår kundservice på 0522-58 08 00 eller kundservice@uddevallaenergi.se så svarar vi dig.

Ändrade öppettider på kundservice i samband med byte av kundsystem, vecka 45 och 46. Du är välkommen med ditt ärende via e-post så svarar vi så snart vi kan, kundservice@uddevallaenergi.se. Läs mer här.