Kök
Kök

Trygg, tryggare, fjärrvärme.

Värm upp ditt hem på distans.

Värm upp ditt
hem på distans.

Värme på distans? Jodå. Mer än hälften av alla svenskar använder fjärrvärme, och det är inte så konstigt: fjärrvärme är tryggt, prisvärt och klimatsmart – och du behöver aldrig vara rädd att varmvattnet ska ta slut.

Än bättre är att vi gör vår fjärrvärme på restavfall (som CD-skivor, hygienartiklar, keramikvaser och diskborstar). På så sätt drar vi nytta av prylar som inte på annat sätt går att återanvända eller återvinna. Klimatsmart va?

 

Så funkar det

Vi förbränner Uddevallas restavfall i Lillesjöverket – ett av Sveriges renaste kraftvärmeverk, och skapar på så sätt el och värme. Hettan använder vi till att värma upp vatten som sedan pumpas ut till hushåll och företag i stora delar av Uddevalla. Eftersom värmen försörjer flera hushåll och fastigheter blir uppvärmningen effektivare än om varje hus haft ett separat uppvärmningssystem.

 

Vem kan få fjärrvärme?

Du kan få fjärrvärme från oss om du bor i nära anslutning till våra fjärrvärmeledningar i Uddevalla, Ljungskile eller Munkedal. Kontakta oss för att ta reda på hur förutsättningarna ser ut i just ditt område.

 

Varför skaffa fjärrvärme hos oss?

  • Det är klimatsmart.
  • Livslång service ingår. Vartannat åt kommer vi och inspekterar ditt fjärrvärmesystem.
  • Du är trygghetsförsäkrad – om något skulle hända har vi beredskap året runt och skickar ut en servicetekniker inom 30 minuter (till och med på julafton).
  • Du blir del av Uddevallas kretslopp av renhållning och energi

Det bästa hade såklart varit om vi alla slutade tillverka och slänga prylar som inte går att återvinna. Men det är en lång väg dit. Och tills dess gör vi det bästa möjliga av situationen.


Tjänster och Service

Som de flesta olika typer av anläggningar behöver även en fjärrvärmecentral ses över regelbundet. När du är kund hos oss ska du känna dig trygg med att din värme fungerar så smidigt och effektivt som möjligt, därför erbjuder vi olika typer av tjänster och service gällande din fjärrvärmecentral.

Kostnadsfritt besiktningsbesök varannat år


För att du ska känna sig trygg med att din fjärrvärme fungerar som den ska gör vi ett kostnadsfritt besök hemma hos dig vartannat år där vi går igenom din fjärrvärmecentral. Vid det här tillfället kan vi till exempel bedöma skicket på din fjärrvärmecentral och ge dig råd kring ett eventuellt byte.

Energispartips till vinterkylan


Våra vanor och beteenden i vår vardag har en stor påverkan på vår energianvändning. Med enkla åtgärder kan alla bli mer energieffektiva
och därmed minska sina kostnader för fjärrvärme. Vi har sammanställt några bra tips och råd för vad du kan göra för att energispara.

Beredskap 365 dagar om året, dygnet runt


Med fjärrvärme kan du känna dig trygg med att det är varmt och skönt i huset och att varmvattnet räcker till hela familjen. Skulle något ändå trassla till sig har du beredskap från oss dygnet runt 365 dagar om året.

Behöver min fjärrvärmecentral bytas ut?


En fjärrvärmecentral håller i genomsnitt cirka 20-25 år. Om din central är äldre än så kan det vara en god idé att börja fundera på ett byte. Vid vårt besiktningsbesök bedömer vi gärna skicket på din fjärrvärmecentral och diskuterar de bästa alternativen för ditt hem. Ring vår värmeingenjör David Sylveson på 0522-58 07 04 för rådgivning och prisförslag.

Följ din fjärrvärmeanvändning på Mina sidor.


Vi vill göra det enkelt och tydligt för dig som kund att hålla koll på din energianvändning och påverka dina kostnader, Mina sidor är dina sidor. Här kan du följa din energianvändning och se dina fakturor från oss.

Dina mätvärden visas i tydliga och lättöverskådliga diagram och grafer. Med dessa kan du själv analysera hur din energianvändning varierar per månad och år, och du kan enkelt exportera mätvärden till Excel. Du får en lätthanterlig och uppdaterad överblick som hjälper dig att påverka hushållets energianvändning.

Trygghetsförsäkring ingår alltid


Hos oss är du alltid en trygg kund. När du tecknar fjärrvärme med oss ingår en trygghetsförsäkring i samarbete med Sinfra (Svensk Inköpscentral för Infrastruktur Ekonomisk förening). Försäkringen täcker din självrisk upp till 5 000 kronor och innefattar även husets värmesystem. Genom trygghetsförsäkringen hjälper vi dig om det skulle bli något fel med din fjärrvärme.


Här kommer svar på några av de vanligare frågorna vi får till oss. På länken nedan så hittar du fler frågor och svar.

Kan jag få fjärrvärme?

Du som bor i Uddevalla, Ljungskile eller Munkedal kan få fjärrvärme från oss, förutsatt att du uppfyller kraven för att bli fjärrvärmekund.

Hör av dig till oss på 0522 - 58 08 00 eller kundservice@uddevallaenergi.se så hjälper vi dig att få besked.

Behöver min fjärrvärmecentral bytas ut?

En fjärrvärmeväxlare håller i genomsnitt cirka 20-25 år. Om din fjärrvärmecentral är äldre än det kan det vara en god idé att börja fundera på ett byte. Vid vårt besiktningsbesök bedömer vi gärna skicket på din fjärrvärmeväxlare och diskuterar de bästa alternativen för ditt hem.

Om du väljer att byta ut din växlare hjälper vi dig även med bortkoppling och bortforsling av din gamla central. När vi kommit överrens om vilken central och vilken placering som passar bäst i ditt hem ordnar vi med installation.

Ring vår värmeingenjör David Sylveson på 0522-58 07 04 för rådgivning och prisförslag.

På vilket sätt är fjärrvärme bäst för miljön?

Eftersom fjärrvärmevattnet värms upp med energin från förbränning av hushållsavfall och biobränsle kan vi ta vara på den energi som annars hade gått förlorad.

Uddevallas miljö hänger ihop med Sveriges miljö och den globala miljön. Tack vare att så många väljer fjärrvärme bidrar det till renare luft i Uddevalla. Genom ett lokalt kretslopp sparar vi på våra gemensamma resurser på bästa sätt. Istället för att alla har sin egen värmekälla delar vi på en gemensam – Lillesjöverket. Dessutom renas röken mer än 99% från farliga ämnen. Fjärrvärme är helt enkelt en hållbar uppvärmning för framtiden.

Simma lugnt
Simma lugnt

Simma lugnt med
fjärrvärme.

Värm poolen med fjärrvärme – ljudlöst, snabbt och klimatsmart.

Visste du att du kan koppla poolen till ditt fjärrvärmesystem – och på så sätt dra nytta av sommarens låga fjärrvärmepris (april t o m september)? Med en poolvärmeväxlare kan du fixa badtemperaturen på ett kick. Den är dessutom helt och hållet ljudlös. Med vårt installations- och servicepaket kan du simma lugnt hela sommaren.

 

6 anledningar att välja en poolvärmeväxlare:

  • Låga sommarpriser
  • Ljudlös uppvärmning
  • Snabb verkan
  • Minimalt underhåll
  • Klimatsmart val
  • Tar liten plats

* Tänk på att dygnsmedeleffekten kan påverkas om du använder din poolväxlare under vinterhalvåret (okt-mars).

Ladda hem en dokumentation med
teknisk specifikaton Pdf, 353 kB. från återförsäljaren.

Frågor och svar om poolvärme

Går det att värma en större pool än 50 kubikmeter?
Javisst kan du värma en större pool. Om du har en större pool kontaktar du oss så skräddarsyr vi lösning till dig och beräknar vilken värmeväxlare som passar just din poolvolym.

Fungerar det att ansluta en pool med saltvattenrening?
Om du har saltvattenrening kan du mot pristillägg få en annan värmeväxlare som tål saltvatten. Skicka en intresseanmälan så kontaktar vi dig.

Jag har ingen fjärrvärmeanslutning, kan jag få denna tjänst ändå?
Nej tyvärr, poolvärme kräver att du redan har fjärrvärme installerat eller har beställt en fjärrvärmeanslutning av oss.

Är det viktigt att täcka poolen på natten?
För att din uppvärmning skall vara så kostnadseffektiv som möjligt är det bra om du har isolerat poolen både runt om och i botten vid installation (prata med din poolleverantör om detta). För att förhindra avdunstning och behålla värmen i poolen bör du täcka den med ett poolöverdrag eller bubbelplast över natten.

Hur fort värmer man poolen?
Det är inte helt lätt att säga exakt hur lång tid poolen tar på sig att bli varm. Faktorer som spelar in är vattentemperatur vid start, isoleringsgraden av din pool, utetemperatur och vattenvolym. Men oftast är poolen uppe i en skön temperatur inom två till fyra dygn.

Ingår inkoppling ända fram till poolen?
Nej inte riktigt. Vi ansluter poolväxlaren på primärsidan, det vill säga från fjärrvärmeledningarna som är i nära anslutning till din fjärrvärmecentral till poolväxlaren. De sekundära anslutningarna från poolväxlaren och fram till din pool rekommenderar vi att du anlitar en behörig vvs-montör till att göra.

Jag har en luftvärmepump som värmer min pool idag. Kan jag byta den mot fjärrvärmeuppvärmning?
Självklart, om du har en luftvärmepump behöver bara de två ledningar som kopplas till luftvärmepumpen förlängas in till poolvärmeväxlaren.

Vad kostar det att värma min pool?
Din pool värms med ordinarie fjärrvärmetaxa enligt avtal. Det betyder att du kan dra stor nytta av sommarens låga fjärrvärmepris ända från april-september.

Blir varmvattnet i huset kallare när jag värmer min pool?
När du startar upp din pool för säsongen kan du uppleva att varmvattnet i huset inte räcker till under en period. Detta beror på att en stor del av värmen i växlaren går åt till att värma poolvattnet. Detta kan du själv parerar genom att tillfälligt öka värmen på blandaren du använder.

Jag har en äldre undercentral med varmvattenberedare. Fungerar det att ansluta poolvärme?
Om du har en varmvattenberedare i ditt gamla värmesystem vill vi gärna undersöka anläggningen på plats innan vi ger dig rekommendationen att installera poolvärme.

Kontakta oss angående poolvärmare

Fyll i formuläret och tryck på Skicka, så kontaktar vi dig inom kort.




Ladda hem en dokumentation med
teknisk specifikation Pdf, 353 kB. från återförsäljaren.

Teckna fjärrvärme nu - få förmånligt elavtal

Som tack för att du är fjärrvärmekund hos oss ger vi dig möjlighet att teckna ett förmånligt avtal också för elhandel. Vi bjuder på årsavgiften, värde 324 kronor. Kontakta vår elhandelssäljare Jonna Billskog, så hjälper hon dig. Du når Jonna på telefon 58 07 43 eller e-post jonna.billskog@uddevallaenergi.se

Teckna fjärrvärme nu - få förmånligt elavtal

Som tack för att du är fjärrvärmekund hos oss ger vi dig möjlighet att teckna ett förmånligt avtal också för elhandel. Vi bjuder på årsavgiften, värde 324 kronor. Kontakta vår elhandelssäljare Jonna Billskog, så hjälper hon dig. Du når Jonna på telefon 58 07 43 eller e-post jonna.billskog@uddevallaenergi.se

Vår prisgaranti ger dig samma låga pris till och med 2021.

Vi vill att du ska vara en nöjd kund som upplever fjärrvärme som ett tryggt val. Därför har vi en prisgaranti, som lovar dig samma låga fjärrvärmepris till och med 2021, när du blir ny kund hos oss. Prisgarantin är inget som du behöver lägga till, den får du på köpet.

Trygghetsförsäkring ingår alltid

Hos oss är du alltid en trygg kund. När du tecknar fjärrvärme hos oss på Uddevalla Energi ingår en trygghetsförsäkring i samarbete med Trygg-Hansa och Sinfra (Svensk Inköpscentral för Infrastruktur Ek.för.). Försäkringen täcker din självrisk upp till 5 000 kronor och innefattar även husets värmesystem. Kort sagt: genom försäkringen hjälper vi dig om det skulle bli något fel med din fjärrvärme.

Hur sker skadereglering?

1. Du anmäler skadan till ditt försäkringsbolag för hem/villa.

2. När skadebeslutet finns framme, fyller du i Trygg-Hansas skadeanmälningsblankett

3. Du skickar blanketten till Uddevalla Energi för bekräftelse av skada och anslutning.

4. Uddevalla Energi skickar blanketten vidare till Trygg-Hansa.

5. Trygg-Hansa betalar ut ersättning för skadans självrisk.

Vi gör klimatbokslut - minskar utsläppen varje år

Vi är ett av få svenska energibolag som gör ett klimatbokslut för sin verksamhet. Rapporten visar hur mycket vi påverkar klimatet. Och att våra utsläpp blir mindre år eller år. Klimatbokslutet för 2015 visar att vi hjälpt till att minska klimatpåverkan med 120 400 ton koldioxid - en förbättring med hela 5 procent jämfört med 2014. Det är vi stolta över. Och vi siktar på att - tillsammans med dig - fortsätta att minska vår påverkan på miljön.

Jag vill läsa en sammanfattning av klimatbokslutet för 2015 Pdf, 1 MB.
Jag vill läsa hela klimatbokslutet för 2015 Pdf, 1 MB.

Vi gör vårt klimatbokslut i samarbete med det oberoende miljöutredningsföretaget Profu.

Vår fjärrvärme är alltid reko

Branschorganisationen Svensk Fjärrvärme har skapat Reko fjärrvärme, som är ett kvalitetssäkringssystem för kundrelationer. Du som är kund får en starkare ställning gentemot din fjärrvärmeleverantör, eftersom du kan kräva öppenhet, trygghet och jämförbarhet. Du får en bättre inblick i vad fjärrvärmeleverantören gör och kan ställa frågor om verksamheten. Du kan också jämföra fjärrvärmen med andra uppvärmningsalternativ på värmemarknaden. Om du inte tycker att vi lever upp till kraven i Reko fjärrvärme kan du vända dig till Kvalitetsnämnden för hjälp.

Jag vill läsa om Reko fjärrvärme hos Energiföretagen Sverige


Våra priser och avtal för fjärrvärme

Vad kostar fjärrvärme? Kostnaden beror på var du bor och hur mycket energi du förbrukar. När du blir kund betalar du en anslutningskostnad för ledningar till din bostad, och för att placera en fjärrvärmecentral på lämplig plats hos dig.

Som kund hos Uddevalla Energi kan du vara säker på att:

  • Du köper fjärrvärme till ett konkurrenskraftigt lågt pris som är stabilt över tid.
  • Den fasta kostnaden i Uddevalla är 130 kronor/månad. Till det kommer en så kallad kapacitetskostnad varierar beroende på hur mycket du förbrukar.
  • Du med vår prisgaranti har samma låga pris fram till 2021.


Fjärrvärmepriser för dig som bor i Uddevalla

Alla priser är inklusive moms. Prismodellen avser villor (en- och tvåfamiljshus som används för bostadsändamål).

Från och med 2018-10-01 har vi sänkt kapacitetskostnaden för din fjärrvärme med 10%, se nytt pris nedan. Tidigare pris var 1 158 kr/kw, år.

Fast kostnad: 130 kr/mån.

Kapacitetskostnad: 1 042,20 kr/kW, år.
Kapacitetskostnaden baseras på den högst uppmätta dygnsmedeleffekten, den högsta energianvändningen under ett dygn dividerat med 24, under vintern (oktober - mars) under den senaste 12 månadersperioden.

Energikostnad
April - september: 28,10 öre/kWh.
Oktober - mars: 59,90 öre/kWh.

Anslutningskostnad

Pris enligt offert.

Vi utför ett kostnadsfritt hembesök där vi tillsammans med er går igenom förutsättningarna och tittar på möjligheterna till framtida fjärrvärmeanslutning.

I vår offert presenterar vi en skräddarsydd lösning för just er fastighet.

Exempel på vårt åtagande i en standardanslutning när fastigheten gränsar till befintligt fjärrvärmenät.

  • Fjärrvärmeledningar fram till huset.
  • Återställning av asfalt, plattor och grönytor.
  • Leverans och installation av fjärrvärmecentral.
  • Placering av fjärrvärmecentral och ledningar bestäms av Uddevalla Energi i samråd med fastighetsägaren.
  • Normal leveranstid efter beställning är 12 veckor (sommar halvåret)


Kontakta gärna oss för en första rådgivning och er möjlighet till fjärrvärmeanslutning.

Övriga kostnader
Inkasso enligt inkassolagen: 180 kr.
Avstängning, återinkoppling och avstängningsbesök under kontorstid: 1 310 kr.
Återinkoppling utanför kontorstid: 2 488 kr

Fjärrvärmepriser för dig som bor i Ljungskile

Alla priser är inklusive moms. Prismodellen avser småhus och andra anläggningar med ett effektbehov upp till 25 kW (Taxa 1).

Från och med 2018-10-01 har vi sänkt kapacitetskostnaden för din fjärrvärme med 10%, se nytt pris nedan. Tidigare pris var 1 386 kr/kw, år.

Fast kostnad: 173,96 kr/mån.

Kapacitetskostnad: ​1 247,40 kr/kW, år

Energikostnad: 56,50 öre/kWh

Anslutningskostnad

Pris enligt offert.

Vi utför ett kostnadsfritt hembesök där vi tillsammans med er går igenom förutsättningarna och tittar på möjligheterna till framtida fjärrvärmeanslutning.

I vår offert presenterar vi en skräddarsydd lösning för just er fastighet.

Exempel på vårt åtagande i en standardanslutning när fastigheten gränsar till befintligt fjärrvärmenät.

  • Fjärrvärmeledningar fram till huset.
  • Återställning av asfalt, plattor och grönytor.
  • Leverans och installation av fjärrvärmecentral.
  • Placering av fjärrvärmecentral och ledningar bestäms av Uddevalla Energi i samråd med fastighetsägaren.
  • Normal leveranstid efter beställning är 12 veckor (sommar halvåret)


Kontakta gärna oss för en första rådgivning och er möjlighet till fjärrvärmeanslutning.

Övriga kostnader
Inkasso enligt inkassolagen: 180 kr.
Avstängning, återinkoppling och avstängningsbesök under kontorstid: 1 310 kr.
Återinkoppling utanför kontorstid: 2 488 kr.

Fjärrvärmepriser för dig som bor i Munkedal

Alla priser är inklusive moms. Prismodellen avser småhus och andra anläggningar med ett effektbehov upp till 25 kW (Taxa 1).

Fast kostnad: 183,75 kr/mån.

Kapacitetskostnad: ​1 418 kr/kW, år

Energikostnad: 56,5 öre/kWh

Anslutningskostnad

Pris enligt offert.

Vi utför ett kostnadsfritt hembesök där vi tillsammans med er går igenom förutsättningarna och tittar på möjligheterna till framtida fjärrvärmeanslutning.

I vår offert presenterar vi en skräddarsydd lösning för just er fastighet.

Exempel på vårt åtagande i en standardanslutning när fastigheten gränsar till befintligt fjärrvärmenät.

  • Fjärrvärmeledningar fram till huset.
  • Återställning av asfalt, plattor och grönytor.
  • Leverans och installation av fjärrvärmecentral.
  • Placering av fjärrvärmecentral och ledningar bestäms av Uddevalla Energi i samråd med fastighetsägaren.
  • Normal leveranstid efter beställning är 12 veckor (sommar halvåret)


Kontakta gärna oss för en första rådgivning och er möjlighet till fjärrvärmeanslutning.

Övriga kostnader
Inkasso enligt inkassolagen: 180 kr.
Avstängning, återinkoppling och avstängningsbesök under kontorstid: 1 310 kr.
Återinkoppling utanför kontorstid: 2 488 kr.

Gör flyttanmälan

Flyttar du till eller från ett hus med fjärrvärme från oss, behöver du anmäla detta till vår kundservice. Detta gör du antingen via telefon 0522-58 08 00 eller genom att skicka in det vi vårt digitala formulär för flyttanmälan. Vi hjälper dig att flytta till det elbolag och elavtal som du valt!


Gör intresseanmälan för fjärrvärme

Fyll i formuläret och tryck på Skicka, så kontaktar vi dig inom kort.


(finns att hitta på din faktura för elnät och renhållning)







Kontakta oss om fjärrvärme

Vi svarar gärna på dina frågor om fjärrvärme – och hjälper dig att bli kund. Har du problem med din fjärrvärme, har frågor om din faktura eller vill anmäla in- eller utflyttning? Kontakta vår kundservice på 0522-58 08 00 eller kundservice@uddevallaenergi.se

Ändrade öppettider på kundservice i samband med byte av kundsystem, vecka 45 och 46. Du är välkommen med ditt ärende via e-post så svarar vi så snart vi kan, kundservice@uddevallaenergi.se. Läs mer här.