Att återvinna är precis vad det låter som: att vinna något åter. Det som är du använt kan bli något nytt. Det är miljömässigt försvarbart och ekonomiskt motiverat. Det är ett kretslopp.
Vi på Uddevalla Energi tar tacksamt emot det som kan återvinnas, och du som företagare har världens chans att vara med och återvinna så mycket som möjligt. Och det som inte går att återvinna blir till bränsle i vårt kraftvärmeverk. Och det som måste lyftas ur kretsloppet deponerar vi tryggt och säkert på våra godkända deponier.
Hemsortering - ny förpackningsförordning för flerbostadshus
Regeringen har beslutat att Sveriges kommuner ska ta över ansvaret för insamlingen av förpackningar från hushållen från och med 1 januari 2024. Det är ett led i att Sverige ska kunna möta EU:s krav och höga mål för materialåtervinning till år 2030. Idag ligger ansvaret för insamlingen av förpackningar hos Svenska Förpacknings- och tidningsinsamlingen (FTI). I regeringens beslut om ansvarsövertagande ingår också ett beslut om fastighetsnära insamling för alla hushåll. Eller som vi kallar det – hemsortering.
Uddevalla Energi tar hand om förpackningsinsamlingen i Uddevalla
Från 1 januari 2024 är det Uddevalla Energi som ansvarar för att samla in förpackningar från alla hushåll i Uddevalla. Det innebär att du som fastighetsägare till ett flerbostadshus endast kan anlita oss för att hämta förpackningsavfallet. Om du idag har en annan aktör som hämtar förpackningar behöver du säga upp det avtalet och kontakta oss för att teckna nytt abonnemang. Om det är Uddevalla Energi som hämtar förpackningarna redan idag behöver du inte göra något.
Hämtning av förpackningar ingår till ett fastställt intervall
Insamling av förpackningar ska precis som tidigare bekostas av förpackningsproducenterna. Därför ingår hämtning av förpackningsmaterial till ett fastställt intervall från 1 januari 2024, för de kärl som Uddevalla Energi tillhandahåller. Det finns inte någon begränsning i antal kärl.
Fraktion | Tömningsintervall som ingår |
---|---|
Pappersförpackningar | 2-veckorstömning |
Plastförpackningar | 2-veckorstömning |
Glasförpackningar, | 4-veckorstömning |
Metallförpackningar | 4-veckorstömning |
Tidningar | 4-veckorstömning |
Specialbehållare såsom underjordsbehållare ingår inte i renhållningstaxan utan följer taxan för underjordsbehållare. För flerbostadsfastigheter där det på grund av utrymmesbrist finns behov av tätare tömningar än ovanstående intervall, sker debitering beroende på behov av tömningsintervall.
Alla hushåll ska ha tillgång till hemsortering 1 januari 2027
Från och med den 1 januari 2027 ska alla hushåll i Sverige ha tillgång till Hemsortering. Med det menas att det ska finnas möjlighet att sortera ut både matavfall, restavfall och hushållsförpackningar av plast, papper, glas och metall samt tidningar fastighetsnära. Detta innebär att du som äger ett flerbostadshus behöver se över möjligheterna till sortering i dina fastigheter. Det är du som fastighetsägare som ansvarar för att det finns tillräckligt med utrymme för de olika avfallskärlen, samt bekostar eventuell ombyggnation. Därför kan det vara bra att börja planera och förbereda inför hemsortering redan nu. Du som äger ett flerbostadshus ansvarar för att avfallsutrymmet utformas enligt Avfall Sveriges handbok för avfallsutrymmen Pdf, 10 MB.
Vi har två återvinningscentraler: Havskuren återvinningscentral i Uddevalla och Aröds återvinningscentral i Ljungskile. Du behöver ett passerkort för att få lämna sorterat grovavfall. Alla hushåll och företag i kommunen erbjuds passerkort för tillträde till återvinningscentral.
Tänk på att ta med ditt passerkort för att kunna genomföra ditt besök på åvc
På återvinningscentralen har vi inte möjlighet att ge dig ett passerkort eller registrera dina besök manuellt. För att du ska kunna utföra ditt ärende hos oss är det viktigt att du säkerställer att allt är i sin ordning med ditt passerkort inför ditt besök. Om du behöver ett nytt passerkort eller har andra frågor är du välkommen att höra av dig till kundservice innan ditt besök så hjälper vi dig.
Det här kan du lämna på återvinningscentralen
Det här kan du inte lämna på återvinningscentralen
Invasiva växter lämnas som brännbart avfall
I Sverige har vi många växtarter som importerats från andra länder. En del av dessa arter förgyller våra trädgårdar medan andra ställer till stora problem. Invasiva växtarter innebär att de är ett hot mot den biologiska mångfalden då de tränger undan inhemska arter som trivs i samma miljö.
Invasiva växter tas emot på Havskuren återvinningscentral och hanteras som brännbart avfall. För att motverka risken för spridning av dessa växter är kravet att de ligger väl förpackade i till exempel tejpade plastsäckar. Invasiva växter får därmed inte läggas bland trädgårdsavfallet utan endast bland brännbart avfall enligt beskrivningen.
Vi har inte möjlighet att ta emot invasiva växter på Aröd återvinningscentral då processen är annorlunda och vi hänvisar därför till Havskuren återvinningscentral.
Tänk på att även hanteringen hemma hos dig och transporten till våra anläggningar kan riskera att medföra spridning. Hur du bäst bekämpar invasiva växtarter varierar beroende på vilken typ av växt det är. Naturvårdsverket har goda råd kring bekämpning av olika invasiva arter på sin hemsida.
Förbered dig gärna genom att titta på Naturvårdsverkets film Invasiva arter - Så tar du hand om avfallet
Öppettider Havskuren Uddevalla
Måndag, onsdag, fredag | 07.00-16.00 |
---|---|
Tisdag och torsdag | 07.00-19.00 |
Helgfri lördag | 10.00-14.00 |
Söndag april-sep | 10.00-14.00 |
Söndag okt-mars | Stängt |
Påskafton, pingstafton | 10.00-14.00 |
Alla helgons dag | Stängt |
Annandag jul | Stängt |
Ändrade öppettider på Havskuren under jul- och nyårshelgerna.
Övriga dagar är det öppet som vanligt, välkommen!
Måndag 23 december | 07.00-16.00 |
Julafton 24 december | Stängt |
Juldagen 25 december | Stängt |
Annandag jul 26 december | Stängt |
| |
Måndag 30 december | 07.00-16.00 |
Nyårsafton 31 december | Stängt |
Nyårsdagen 1 januari | Stängt |
Trettondagsafton 5 januari | Stängt |
Trettondedag jul 6 januari | Stängt |
Tänk på att ta med ditt passerkort för att kunna genomföra ditt besök
Tänk på att ta med ditt passerkort för att kunna utföra ditt ärende på återvinningscentralen. Om du behöver ett nytt passerkort eller har andra frågor är du välkommen att höra av dig till kundservice innan ditt besök så hjälper vi dig.
Öppettider Aröd Ljungskile
Måndag och onsdag | 13.00-19.00 |
---|---|
Tisdag, torsdag, fredag | Stängt |
Helgfri lördag, jämna veckor | 10.00-14.00 |
Söndag, ojämna veckor april-sep | 10.00-14.00 |
Söndag okt-mars | Stängt |
Påskafton, pingstafton | 10.00-14.00 |
Alla helgons dag | Stängt |
Annandag jul | Stängt |
Ändrade öppettider på Aröd under jul- och nyårshelgerna.
Övriga dagar är det öppet som vanligt, välkommen!
Måndag 23 december | 13.00-16.00 |
Julafton 24 december | Stängt |
Juldagen 25 december | Stängt |
Annandag jul 26 december | Stängt |
| |
Måndag 30 december | 13.00-16.00 |
Nyårsafton 31 december | Stängt |
Nyårsdagen 1 januari | Stängt |
Trettondagsafton 5 januari | Stängt |
Trettondedag jul 6 januari | Stängt |
Alla företag och hushåll i kommunen kan ansöka om passerkort för tillträde att lämna sorterat grovavfall på våra återvinningscentraler (ÅVC) Havskuren och Aröd. Företag betalar 295 kr exklusive moms för varje besök via faktura.
Ansök om ditt ÅVC-kort för företag här
ÅVC-kortet ger dig tillträde till återvinningscentral (ÅVC) för sortering av grovavfall och farligt avfall. Varje företag får ett första passerkort kostnadsfritt. Passerkortet gäller företag i Uddevalla kommun.
Ansök som företagare
Du som har ett företag ansöker om passerkort genom att fylla i formuläret här intill. Du kan också skriva ut blanketten Pdf, 65 kB. "Ansökan om passerkort till återvinningscentral för företag" i pappersform, fylla i och skicka till oss. Om du vill att vi skickar en blankett i pappersform till dig: kontakta kundservice på 0522-58 08 00 eller kundservice@uddevallaenergi.se
Så använder du passerkortet
Håll kortet framför terminalens läsare vid infarten till ÅVC. Bommen öppnas för passage när du med en knapptryckning godkänner att besöket debiteras med 295 kronor exklusive moms. När du lämnar ÅVC: Kör långsamt fram mot bommen vid utfarten, så öppnas den. Tack för ditt besök!
Tänk på att …
Extra passerkort eller nytt passerkort vid förlust
Alla företag som behöver ett nytt eller ett/flera extra passerkort kan ansöka om det direkt via formuläret på sidan eller via den här blanketten Pdf, 65 kB.. Extra passerkort kostar 139 kronor exklusive moms. Fler passerkort berättigar inte till fler fria besök per kalenderår.
I januari 2025 kommer vi att införa ett nytt passersystem på våra återvinningscentraler Havskuren och Aröd. Den stora skillnaden sker för hushåll som kommer att använda sitt körkort/ID-kort istället för passerkort. Du som företagare kommer även fortsättningsvis att använda passerkort men kortterminalerna kommer att bytas ut, vilket innebär att du behöver nytt passerkort.
En nyhet med det nya passersystemet är att du som företag kan registrera en märkning på fakturan för ditt besök direkt i kortterminalen vid inpasseringen, enkelt och smidigt.
Tidigare passerkort kommer inte att fungera i den nya kortterminalen och blir därmed ogiltiga från och med 15 januari 2025. Du ansöker enkelt om nytt passerkort genom att fylla i vårt formulär (under uppbyggnad).
Passerkort till återvinningscentralen
Alla företag i Uddevalla kommun kan ansöka om passerkort för möjlighet att lämna sorterat grovavfall på våra återvinningscentraler Havskuren och Aröd. Företag betalar 295 kr exklusive moms för varje besök via faktura. Varje företag får ett passerkort kostnadsfritt.
Tidigare passerkort är ogiltiga from 15 januari 2025
Observera att tidigare passerkort inte kommer att fungera i den nya kortterminalen och blir därmed ogiltiga från och med 15 januari 2025. Du ansöker enkelt om nytt passerkort genom att fylla i vårt formulär (under uppbyggnad).
Extra passerkort eller nytt passerkort vid förlust
Om du behöver extra passerkort eller har tappat ditt passerkort kan du fylla i vårt formulär (under uppbyggnad) eller höra av dig till oss på kundservice så ordnar vi det. Extra passerkort eller nytt passerkort kostar 174 kronor inklusive moms.
Ditt passerkort är en värdehandling
Tänk på att…
Återanvända är samma sak som att återbruka. När vi ger våra saker ett andra liv istället för att kasta dem minskar behovet av att tillverka nya saker. På det sättet tar vi hand om våra resurser på ett bättre sätt och minskar avfallsmängderna. På Återbruket får dina använda prylar nytt liv och kan ge glädje åt fler. Du hittar Återbruket vid Havskuren återvinningscentral, och öppettiderna är samma som återvinningscentralen.
Välkommen att lämna och hämta saker hos oss!
Farligt avfall heter farligt avfall just eftersom det är farligt. Det kan vara giftigt, cancerframkallande, frätande, fosterskadande, ekotoxiskt, smittförande eller brandfarligt. Det innebär en stor risk och skada för både människor och vår miljö att hantera farligt avfall på fel sätt. Blanda det därför aldrig med annat avfall – lämna det istället till en professionell avfallsmottagare, som vet hur man tar hand om det så att det inte kommer någon till skada.
Här är exempel på farligt avfall, som du som företagare ska lämna in till antingen Ragn-Sells, Heljestorp Trestad Center (0521-27 70 50) eller Stena Recycling i Trollhättan (010-44 55 000):
Från 1 augusti 2020 gäller en utökad anteckningsskyldighet och från och med den 1 november 2020 ska alla verksamheter som producerar, transporterar, samlar in, behandlar samt mäklar eller handlar med farligt avfall rapportera de antecknade uppgifterna om detta avfall till Naturvårdsverkets digitala rapporteringssystem. Rapporteringen ska ske digitalt till Naturvårdsverket inom två dagar efter avsändningen, transport eller mottagning har genomförts. Mer information finns på Naturvårdsverket.
Observera att du som kund måste rapportera in till Naturvårdsverket när du lämnar farligt avfall. Som mottagare rapporterar vi enbart att vi har tagit emot avfall, men du själv måste rapportera in din del kring att du lämnat farligt avfall hos oss.
Skyldigheten att rapportera gäller alla, oberoende av storlek på företag, typ av verksamhet och oavsett om det rör sig om kilo eller ton. De enda som inte behöver rapportera är privathushåll som lämnar sitt farliga avfall på våra återvinningscentraler, där rapporterar vi som mottagare in uppgifter.
Du är även välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller vill ha stöd kring rapporteringen.
Transportdokument
Utöver reglerna om rapportering finns det sedan tidigare föreskrifter om att det ska upprättas transportdokument för farligt avfall där alla uppgifter som behövs för transport och rapportering ska finnas med. Dessa transportdokument ska undertecknas av avsändare, transportör och mottagare. Samtliga parter måste spara en kopia av transportdokumentation för att kunna redovisa för tillsyningsmyndighet. Hur länge de ska sparas beror på i vilken roll man deltar. Brister i transportdokumenten kan medföra vite vid felaktigt eller saknat dokument.
De nya reglerna för rapportering av farligt avfall innebär att Uddevalla Energi som mottagare åläggs att kräva att dokumentation från företag och verksamheter tas med och lämnas in i samband med inlämnandet av farligt avfall. Vid inlämning av elektronik ska du som lämnar visa upp QR-koden, som du får vid inrapportering till El-Kretsen, för personalen på återvinningscentralen.
Elektronikavfall - Elkretsen >>
Övrigt farligt avfall - Naturvårdsverket >>
Att tänka på när du som företag lämnar farligt avfall på Havskuren återvinningscentral
Hämtning av återvinningsmaterial, flerbostadshus - årskostnad 2024
FNI-material (fastighetsnära insamling).
Fraktion | Hämtningsintervall | Pris exkl. moms | Pris inkl. moms |
---|---|---|---|
Pappersförpackning/ | Tömning 2 ggr/vecka | 9 704 kr | 12 130 kr |
Veckotömning | 2 412 kr | 3 015 kr | |
2-veckorstömning | 0 kr | 0 kr | |
Metall/glas/tidning/ | Veckotömning | 3 639 kr | 4 549 kr |
2-veckorstömning | 1 213 kr | 1 516 kr | |
4-veckorstömning | 0 kr | 0 kr | |
Tidning | Grundavgift | 1 213 kr | 1 516 kr |
Hämtning av återvinningsmaterial, verksamheter - årskostnad 2024
FNI-material (fastighetsnära insamling).
Fraktion | Hämtningsintervall | Pris exkl. moms | Pris inkl. moms |
---|---|---|---|
Pappersförpackning/ | Tömning 2 ggr/vecka | 13 351 kr | 16 689 kr |
Veckotömning | 5 341 kr | 6 676 kr | |
2-veckorstömning | 2 667 kr | 3 334 kr | |
4-veckorstömning | 1 338 kr | 1 673 kr | |
Tidning/papper | Tömning 2 ggr/vecka | 12 130 kr | 15 163 kr |
Veckotömning | 4 852 kr | 6 065 kr | |
2-veckorstömning | 2 426 kr | 3 033 kr | |
4-veckorstömning | 1 213 kr | 1 516 kr | |
Blandplast | Tömning 2 ggr/vecka | 11 808 kr | 14 760 kr |
Veckotömning | 4 724 kr | 5 905 kr | |
2-veckorstömning | 2 363 kr | 2 954 kr | |
4-veckorstömning | 1 183 kr | 1 479 kr | |
Metall | Veckotömning | 4 907 kr | 6 134 kr |
2-veckorstömning | 2 453 kr | 3 066 kr | |
4-veckorstömning | 1 230 kr | 1 538 kr | |
Glas ofärgat | Tömning 2 ggr/vecka | 12 788 kr | 15 985 kr |
Veckotömning | 5 115 kr | 6 394 kr | |
2-veckorstömning | 2 560 kr | 3 200 kr | |
4-veckorstömning | 1 282 kr | 1 603 kr | |
Glas färgat | Tömning 2 ggr/vecka | 12 788 kr | 15 985 kr |
Veckotömning | 5 115 kr | 6 394 kr | |
2-veckorstömning | 2 560 kr | 3 200 kr | |
4-veckorstömning | 1 282 kr | 1 603 kr |
Har du frågor om återvinning? Kontakta vår kundservice på 0522-58 08 00 eller kundservice@uddevallaenergi.se
Ändrade öppettider på kundservice i samband med byte av kundsystem, vecka 45 och 46. Du är välkommen med ditt ärende via e-post så svarar vi så snart vi kan, kundservice@uddevallaenergi.se. Läs mer här.