I Uddevalla har vi på Uddevalla Energi ensamrätt på sophämtning. För miljöns bästa tar vi hand om allt ditt hushållsavfall - både matavfall och restavfall - och låter det antingen rötas på biogasanläggning (matavfall) eller brännas på Lillesjöverket (restavfall). Matavfallet blir till biogas, som används som drivmedel för bilar. Restavfallet eldas upp och värmer bland annat vattnet i fjärrvärmeledningarna i hela kommunen.
Vi hämtar matavfall (brunt sopkärl) varannan vecka, och vi hämtar restavfall (grönt sopkärl) var fjärde vecka. Sophämtning hos fritidsboende sker mellan maj och oktober, vecka 18-41. Det är sex hämtningstillfällen för restavfall och tolv hämtningstillfällen för matavfall. Sopkärlen ställs fram vid hämtningsfordonets färdväg klockan 06.30 på hämtningsdagen. Tänk på att handtaget ska placeras mot sophämtaren.
Som invånare i Uddevalla kommun betalar du sophämtningsavgift för att vi hämtar dina sopor.
I Uddevalla sorteras allt matavfall i papperspåse istället för plastpåse. Den största fördelen är att användandet av miljöfarlig plast minskar. Matavfallet går till biogasproduktion och med papperspåsar kan mer biogas utvinnas eftersom påsarna kan rötas tillsammans med matavfallet.
Papperspåsar 9 liter och ventilerad påshållare tillhandahålls av oss och innebär inte någon extra kostnad för dig som kund. Startpaketet innehåller en påshållare och 160 papperspåsar vilket motsvarar en årsförbrukning vid användning av 3 påsar per vecka. Påshållaren kan hängas eller ställas i köksskåpet.
En del matbutiker använder papperspåsar för frukt och grönsaker. Dessa påsar är endast godkända att återanvändas för matavfall om det står angivet på påsen.
Så får du nya papperspåsar
Bor du i villa får du nya påsar genom att i god tid klämma fast en tom papperspåse i matavfallskärlet (mellan lock och kärl). Kläm gärna fast påsen på baksidan av locket, där sitter den fast bättre än på framsidan. Nya påsar lämnas då vid kommande tömning. Vid varje beställning lämnar vi en bunt med 80 påsar vilket motsvarar en halvårsförbrukning, inplastad för att tåla väder och vind.
Bor du i lägenhet kontaktar du istället din hyresvärd, bovärd, bostadsrättförening eller vaktmästare för nya påsar.
Papperspåsar finns även att hämta på återvinningscentralerna Havskuren och Aröd.
Information in english
In Uddevalla paper bags to store food waste instead of plastic bags. The biggest advantage of this change is that it reduces the use of environmentally hazardous plastic. Uddevalla’s food waste is used to produce biogas through a process of anaerobic digestion, and using paper bags will allow more biogas to be produced because the bags and the food can be processed together. Plastic bags, by contrast, must first be separated from the food waste and then undergo a totally different process.
The 9 litre paper bags and ventilated bag holders will be supplied by Uddevalla Energi at no extra cost to you, the customer. The start-up package contains a bag holder and 160 paper bags, which corresponds to a year’s consumption, assuming you use 3 bags per week. The bag holder can be hung up or stand in a kitchen cupboard.
The advantages of paper bags
Start-up pack distribution
October-December 2017:
January-March 2018:
Making best use of the bags:
How to use the bag
Download pdf "How to use the paper bag" Pdf, 1 MB.
Så här fungerar papperspåsen bäst
Så här använder du papperspåsen
2. Se till att botten är platt. Lägg eventuellt i tidnings- eller hushållspapper.
3. Lägg matavfall i påsen. Försök hålla det så torrt som möjligt.
4. Fyll påsen max upp till den streckade linjen.
5. Vik in hörnen och rulla ihop påsen. Lägg påsen i kärlet för matavfall.
Det här får du slänga i papperspåsen?
Utöver matavfall kan du också slänga servetter, hushållspapper samt använda te- och kaffefilter.
Exempel på vad som kan slängas i matavfallspåsen:
Exempel på vad som inte får slängas:
Ett tips är att använda vår avfallslista i bokstavsordning som hjälp. Den hittar du också i Uddevalla Energis app.
Bättre för miljön
Papperspåsarna är betydligt miljövänligare än plastpåsar. Dels för att vi i Uddevalla slutar använda cirka 4 miljoner plastpåsar per år men också för att matavfallet väger mindre vilket gynnar transporten. Nästan 70% av alla kommuner som sorterar ut matavfall använder redan papperspåse idag. Bytet till papperspåsar ligger också i linje med Sveriges nya förordning om att minska plastanvändningen. Plast bryts inte ner i naturen, istället skadar det djurlivet i hav och på land.
Tips - så minskar du lukt och flugor
Under sommaren kan det uppstå lukt i det bruna kärlet för matavfall och det kan dra till sig flugor. Här följer några tips och idéer som är till nytta i sommarvärmen.
Fördelar med papperspåse
Här hittar du de vanligaste frågor och svar kring papperspåsen
Ibland kan det vara svårt att veta hur du ska sortera avfallet. Därför har vi gjort en avfallslista som A till Ö berättar var du ska sortera brandsläckaren, elproppen, nagellacket och snuset. Du kan lätt söka efter avfall i sökrutan eller klicka på första bokstaven i avfallet du söker.
Vi börjar med sådant som du inte ska slänga i soporna (det är mer än du kanske tror): förpackningar, tidningar, farligt avfall, elavfall, grovsopor, elektronikavfall och vitvaror. Förpackningar och tidningar ska du ta med till återvinningsstationen. Farligt avfall, elavfall, grovsopor, elektronikavfall och vitvaror ska du ta med till någon av våra återvinningscentraler Havskuren i Uddevalla eller Aröd i Ljungskile.
Du sorterar ditt hushållsavfall i två olika kärl: brunt för matavfall, och grönt för restavfall. Här intill reder vi ut begreppen.
Matavfall (brunt sopkärl)
Matavfall (brunt sopkärl) är till exempel matrester och annat biologiskt avfall som rester av kött, fisk, grönsaker, frukt, kaffesump, teblad, blomavfall, snus, servetter och hushållspapper. Av matavfallet produceras biogas som bland annat används som drivmedel till fordon.
Restavfall (grönt sopkärl)
Restavfall (grönt sopkärl) är avfall som inte går att återvinna, men som går att bränna. Hit räknas blöjor, läder, gummi, textilier, plastleksaker, cd-skivor, cd-fodral, diskborstar, porslin, blomjord, kattsand, keramik och väl förpackat glas (dock inte förpackningsglas, som till exempel glasflaskor och glasburkar - sådana ska till återvinningen). Av restavfallet producerar vi el och fjärrvärme.
Papperspåse eller plastpåse?
Sortera ditt matavfall i avsedda papperspåsar som tillhandahålls av oss. Papperspåsarna gör återvinningen av matavfall ännu mer effektiv eftersom de kan rötas tillsammans med matavfallet och bli biogas. Samtidigt bidrar du till att minska användningen av plastpåsar. För restavfall använder du plastpåse och du kan använda vilken färg på plastpåse du vill.
Knyt dubbelknut
Du får inte slänga löst avfall i dina sopkärl - allt måste läggas i väl förslutna påsar (det är ju ändå sopor vi har att göra med). Knyt därför dubbelknut på plastpåsarna för ditt restavfall och rulla ihop papperspåsarna med ditt matavfall ordentligt (tänk på att inte fylla påsen över den streckade linjen).
När kommer vi och hämtar dina sopor? Vi hämtar ditt restavfall (grönt sopkärl) var fjärde vecka och matavfall (brunt sopkärl) varannan vecka. Sophämtning hos fritidsboende sker mellan maj-oktober, vecka 18-41.
Du har flera möjligheter att se hämtningsdagarna för din adress. Du kan söka på din adress i appen, i sökrutan nedan eller logga in på Mina sidor.
I samband med större helger förekommer det att de ordinarie sophämtningsdagarna tillfälligt ändras.
Lokala avvikelser
Ibland händer sådant som leder till tillfälliga förändringar i våra hämtningsturer. Det kan vara vägförhållanden, sjukdom eller trasiga bilar. Om hämtningen dröjer låt kärlen stå kvar tills de blivit tömda.
Sök på din adress
Här nedan kan du söka på din adress och se nästa hämtningstillfälle
Kundservice
Du kan också kontakta kundservice så meddelar vi dig dina dagar för sophämtning. Du når kundservice via e-post kundservice@uddevallaenergi.se, telefon 0522-58 08 00, Facebook eller via chatten här på hemsidan.
Ladda ner vår app!
Ladda ner vår app ”Uddevalla Energi” från AppStore eller Google Play för att enkelt se när vi hämtar dina sopor. Genom att aktivera pushnotiser får du dessutom ett meddelande som påminner om när det är dags att ställa fram dina sopkärl.
I dagsläget behövs inget inlogg för att använda vår app. Det behövs enbart om du ska logga in på Mina sidor.
Mina sidor
På Mina sidor kan du följa dina abonnemang hos oss och bland annat se dina hämtningsdagar. Du loggar enkelt in med bank-id. (Du kan även välja att logga in med ditt kundnummer och lösenord.)
Du når inloggningsidan till Mina sidor här på hemsidan och via vår app.
Nu blir det enklare att återvinna dina förpackningar
Just nu pågår förberedelserna för införande av hemsortering i Uddevalla, även kallat fastighetsnära insamling. Den största fördelen med hemsortering är att du slipper åka till återvinningsstationen med förpackningar av metall, glas, papper och plast samt tidningar, glödlampor och småbatterier. Du sorterar istället ut detta enkelt och smidigt hemma tillsammans med matavfallet och restavfallet i så kallade fyrfackskärl.
Vårt mål är att du som bor i villa eller fritidshus i Uddevalla ska få det nya insamlingssystemet, hemsortering, under 2025. Förberedelser kommer att pågå under 2023-2024. Just nu behöver du som kund inte göra någonting. Fram tills att du får nya kärl kommer sophämtningen att flyta på som vanligt. Mer information om när du får dina nya kärl och hur det går till kommer under 2024. Det vi önskar av dig just nu är att du fortsätter sortera ditt avfall – precis som vanligt.
Så funkar hemsortering
Hemsortering innebär att du har två kärl med fyra fack vardera för restavfall, matavfall, förpackningar och tidningar samt en liten behållare för batterier och glödlampor som hängs på valfritt kärl när den behöver tömmas. Systemet innebär att du enkelt kan sopsortera tio olika avfallsslag hemmavid. De nuvarande bruna och gröna kärlen för matavfall och restavfall kommer alltså att ersättas av två större kärl, så kallade fyrfackskärl. De nya kärlen är dessutom ID-märkta för att undvika missade tömningar.
Sophämtning hos fritidsboende kommer även efter införande av hemsortering att ske som vanligt mellan maj och oktober, vecka 18-41. Det är sex hämtningstillfällen för restavfall och tolv hämtningstillfällen för matavfall.
Varför hemsortering?
Hemsortering gör det enklare att göra rätt så att vi ökar återvinningen av förpackningar. Det finns bland annat krav på EU-nivå som gör att förpackningsåtervinningen måste öka i Sverige senast 2030. Ungefär en tredjedel av det som slängs i restavfallet är återvinningsbara förpackningar som alltså borde sorteras ut och återvinnas. Det är inte hållbart i längden att värdefullt material går till förbränning. Genom att återvinna dina förpackningar och minska på restavfallet kan du vara med och bidra till en mer hållbar miljö.
För att sortera är viktigt. Det handlar om att ta vara på jordens resurser och tillsammans skapa en hållbar framtid. De nuvarande bruna och gröna kärlen för matavfall och restavfall kommer alltså att ersättas av två större fyrfackskärl. Så tack för att du sorterar!
Inventering av hämtplatser - start hösten 2023
Det första du kan märka av är att vi under hösten/vintern 2023 och våren 2024, inventerar alla hämtplatser i Uddevalla. I arbetet utgår vi ifrån renhållningsordningen för Uddevalla kommun. Det är nämligen framkomligheten till din adress som avgör vilken typ av hemsortering du får. På vägar där hemsorteringsbilen kommer fram får du fyrfackskärl med möjlighet att sortera ut både matavfall, restavfall och förpackningar. Detta gäller de allra flesta villaägare i Uddevalla.
Innan vi kör ut nya kärl till dig behöver vi vara säkra på att vägen fram till ditt hus uppfyller kraven enligt renhållningsordningen. Exempelvis behöver det finnas plats för sopbilen att vända då det inte är tillåtet att backa, och hinder som till exempel höga kanter eller buskar och träd får inte förekomma. Om det finns begränsningar kontaktar vi dig så att du får möjlighet att åtgärda detta innan det är dags för kärlen att placeras ut. Om begränsningarna inte kan åtgärdas erbjuds du istället en annan lösning som ny placering av dina kärl eller gemensamma kärl.
Renhållningsordningen är samma som tidigare, det har inte skett några förändringar. Men de nya sopbilarna för hemsortering är större och tyngre än en vanlig sopbil. För att kunna erbjuda fyrfackskärl behöver vi tydligare se över framkomligheten.
Inventeringen sker område för område och vi skickar ut information till dig som fastighetsägare så att du vet när vi rör oss i ditt område. Om åtgärder behövs vid din hämtplats eller om vi vill titta på en annan lösning för hemsortering kommer vi att kontakta dig. Därmed behöver du inte göra någonting just nu. Det vi önskar av dig är att du fortsätter sortera ditt avfall – precis som vanligt.
Säg hej till dina nya fyrfackskärl
Antal kärl: 2 stycken. Kärlen är markerade med siffror, 1 och 2. Varje kärl är också märkt med fastighetsbeteckning.
Sortering: De nuvarande bruna och gröna kärlen för matavfall och restavfall kommer att ersättas av två större kärl med fyra olika fack i varje. Facken har olika storlek och dekaler som tydliggör vilket avfall som ska sorteras i vilket fack. I de sammanlagt åtta facken sorteras:
Kärl 1, tömning varannan vecka:
Matavfall
Pappersförpackningar
Färgade glasförpackningar
Metallförpackningar
Kärl 2, tömning var fjärde vecka:
Restavfall
Plastförpackningar
Ofärgade glasförpackningar
Tidningar
Extra behållare: Dessutom följer det med en liten separat behållare för sortering av glödlampor och batterier. Behållaren kan sedan hängas på valfritt kärl vid behov av tömning.
Storlek på fyrfackskärlen: Samma storlek som nuvarande trädgårdsavfallskärl.
Volym: 370 liter
Bredd vid hjul: 77 cm
Djup: 85 cm
Höjd: 110 cm
Den stora mängden hushållsförpackningar kan lämnas hemmavid, medan skrymmande förpackningar som inte får plats i fyrfackskärlen lämnas på återvinningsstationen.
Sopbilen blandar inte avfallet
Hemsorteringsbilen ser ut som en vanlig sopbil på utsidan men är specialgjord och har fyra separata fack inuti. När bilen tömmer fyrfackskärlet hamnar respektive material i rätt fack och blandas inte. Det är viktigt att det källsorterade materialet du lämnar till oss i ditt avfallskärl hålls separerat hela vägen till omlastning för vidare återvinning.
Hemsortering, ett regeringsbeslut
Det är regeringen som har beslutat att Sveriges 290 kommuner eller deras avfallsbolag ska ta över ansvaret för insamlingen av förpackningar från hushållen. Det är ett led i att Sverige ska kunna möta EU:s krav och höga mål för materialåtervinning till år 2030. Idag ligger ansvaret för insamlingen av förpackningar hos förpackningsindustrins gemensamma bolag Svenska Förpacknings- och tidningsinsamlingen (FTI), som hanterar de utplacerade återvinningsstationerna. I regeringens beslut om ansvarsövertagande ingår också ett beslut om fastighetsnära insamling. Eller som vi kallar det – hemsortering.
Fastighetsnära insamling betyder att alla privathushåll ska ha möjlighet att sortera ut sina förpackningar i nära anslutning till hemmet. Senast den 1 januari 2027 ska det vara infört men vi på Uddevalla Energi siktar på att vara i gång redan under 2025 för alla villor och fritidshus. 58 kommuner i Sverige har redan idag hemsortering med fyrfackskärl och responsen från kunderna är positiv samtidigt som återvinningsgraden har ökat markant. En undersökning i Munkedal visar att mängden avfall som går till förbränning har minskat med 40% efter införandet av de nya fyrfackskärlen.
Tidplan
Vårt mål är att du som bor i villa eller fritidshus i Uddevalla ska få det nya insamlingssystemet, hemsortering, under 2025. Fram tills att du får nya kärl kommer sophämtningen att flyta på som vanligt. En mer detaljerad tidplan om när de nya kärlen körs ut och hur det går till kommer längre fram.
Inventering av hämtplatser: start hösten 2023
Innan vi kör ut nya kärl till dig behöver vi vara säkra på att vägen fram till ditt hus uppfyller kraven enligt avfallsföreskrifterna. Exempelvis behöver det finnas plats för sopbilen att vända då det inte är tillåtet att backa, och hinder som till exempel höga kanter eller buskar och träd får inte förekomma. Om det finns begränsningar meddelar vi dig via brev så att du får möjlighet att åtgärda detta innan det är dags för kärlen att placeras ut. Om begränsningarna inte kan åtgärdas kan du få en annan anvisad plats för dina kärl eller en annan typ av hemsorteringslösning som gemensamt kärlskåp/gemensamma kärl.
1 januari 2024
Uddevalla Energi tar över ansvaret för Uddevallas återvinningsstationer där du återvinner förpackningar och tidningar idag. Det innebär att det är till oss du ska vända dig om du har frågor eller synpunkter kring tömning, återvinning och städning av återvinningsstationerna.
Under 2025
Alla villaägare och fritidsboende får hemsortering av förpackningar, även kallat fastighetsnära insamling.
Inventering av flerbostadshus påbörjas.
Under 2026
Hemsortering för flerbostadshus införs.
Hemsortering och egen kompostering
Det går bra att kompostera själv även med fyrfackskärl. Tänk på att din kompostbehållare ska vara skadedjurssäker och fungera året om. Ansökan görs hos miljö- och stadsbyggnadsnämnden. Om du har en godkänd ansökan för kompost idag fortsätter den att gälla precis som vanligt även efter införandet av fyrfackskärl.
Taxan för att kompostera hemma i egen kompost kommer att vara densamma som för hushåll som sorterar ut sitt matavfall till insamling. Det beror bland annat på att vid hemkompostering tillvaratas växtnäringen, men när matavfallet rötas kan vi förutom växtnäringen också tillvarata energin. Då det finns flera fraktioner i samma kärl kommer tömning av ditt kärl att ske oavsett om det finns matavfall i eller inte.
Dela kärl med grannen eller behov av extra sopkärl?
Samtömning: Att dela kärl med grannen, så kallad samtömning, kommer att vara möjligt även med fyrfackskärl. Formerna för samtömning med hemsortering är inte klara än och mer information kommer närmare införandet.
Extra sopkärl: Om volymen för restavfall (140 liter) inte räcker till kan du beställa ett extra kärl som töms var fjärde vecka. Mer information samt kostnad kommer närmare införandet av hemsortering.
Har du en trädgård eller grön innergård så har du också höstlöv, häckklipp, fallfrukt, ogräs eller gräs. Detta får inte läggas i det vanliga restavfallskärlet. Det bästa sättet att hantera trädgårdsavfall är att ha ett abonnemang för trädgårdsavfall. Trädgårdsavfall är allt komposterbart som uppkommer vid skötsel av din trädgård.
Detta hör hemma i trädgårdskärlet
Löv, frukt, klippta tunna grenar, gräsklipp och trädgårdsrens.
Men inte detta
Sten, jord, grus eller förpackningsrester så som krukor och jordsäckar.
Hämtning av trädgårdsavfall
Kärlet för trädgårdsavfall är 370 liter och hämtning sker säsongsvis jämna veckor från vecka 16 till och med vecka 46. När hämtningen tar uppehåll på hösten behåller du ditt kärl till nästa säsong. På hämtningsdagen placerar du ditt kärl senast klockan 06:30 vid en farbar väg på en väl synlig plats där sopbilen kan stanna. Vänligen placera kärlet med handtaget utåt. Maxvikten får vara cirka 50-60 kg/gång, (jämför en 10-liters hink med äpplen som väger cirka 6 kg).
Abonnemanget kostar 900 kr per säsong.
Invasiva växter
Trädgårdsavfallet får inte innehålla invasiva växtarter. Invasiva växter lämnas på Havskuren återvinningscentral som brännbart avfall. För att motverka risken för spridning är kravet att de ligger väl förpackade i till exempel tejpade plastsäckar. Invasiva växter kan ej tas emot på Aröd återvinningscentral. Läs mer här om hur du hanterar invasiva växtarter.
Kompostering på Havskuren
På Havskurens avfallsanläggning finns en komposteringsanläggning dit ditt trädgårdsavfall körs. Trädgårdsavfallet komposteras och används till att skapa konstruktionsjord för anläggning (ej odling). Grövre trädgårdsavfall och GROT krossas ner i minder delar och används som bränsleråvara.
Villahämtning from 2023-01-01 - Priser, årskostnad
Tätort / landsbygd | Sopkärl | Hämtningsintervall | Pris inkl. moms |
---|---|---|---|
Sophämtning | Restavfall 140 l | 4 veckor | 2 009 kr |
Sophämtning | Restavfall 190 l | 4 veckor | 2 439 kr |
Sophämtning | Restavfall 240 l | 4 veckor | 3 095 kr |
Sophämtning | Restavfall 370 l | 4 veckor | 3 543 kr |
Sophämtning | Restavfall 2 x 140 l | 4 veckor | 3 095 kr |
Sophämtning | Restavfall 370 l + 190 l | 4 veckor | 4 370 kr |
Sophämtning | Restavfall 190 l | 2 veckor | 4 053 kr |
Sophämtning | Restavfall 2 x 140 l | 2 veckor | 4 074 kr |
Sophämtning | Restavfall 240 l | 2 veckor | 4 074 kr |
Sophämtning | Restavfall 370 l | 2 veckor | 5 886 kr |
Sophämtning, | Restavfall 140 l | 4 veckor | 1 661 kr |
Sophämtning, | Restavfall 190 l | 4 veckor | 2 249 kr |
* Samtömning | Restavfall 140 l | 4 veckor | 2 009 kr |
* Samtömning | Restavfall 190 l | 4 veckor | 2 439 kr |
* Serviceavgift | Restavfall | 3-10 m | 628 kr |
* Serviceavgift, | Restavfall | 3-10 m | 209 kr |
* Låst kärl | 100 kr | ||
* Grundavgift | Restavfall | 774 kr |
* Samtömning
Två fastigheter kan ha delad sophämtning med gemensamma sopkärl. Fakturan för sophämtningen (inklusive grundavgift) skickas då till en av abonnenterna. Den andra abonnenten får en faktura på endast grundavgift. Grundavgiften för dig som är helårsboende är 774 kr/år.
* Serviceavgift
Serviceavgift är en årskostnad som tillkommer när sopkärlens permanenta placering inte är vid farbar väg.
* Låst kärl
Vid behov av låst sopkärl tillkommer en årskostnad på 100 kr/sopkärl.
* Grundavgift
Grundavgiften är en avgift som är obligatorisk för alla boende i Uddevalla kommun, oavsett om man har sopkärl eller inte. Grundavgiften är en ersättning för administration och omhändertagande av material på våra återvinningscentraler. Det berättigar dig också till de 10 fria besöken på återvinningscentralen.
Extrasäck
Vid medtagning av extrasäck vid ordinarie hämtningstur tas en extra avgift ut.
Budad tömning
Extra hämtning av sopor, så kallad budad tömning, kostar 709 kr inklusive moms/kärl.
Hämtning av elektronik och vitvaror
Hämtning sker onsdagar jämna veckor året om och kostar 181 kr inklusive moms/första kolli och 139 kr inklusive moms/följande kolli vid hämtning samtidigt.
Trädgårdsavfall
Hämtning av trädgårdsavfall sker jämna veckor mellan vecka 16 och vecka 46 och kostar 900 kr inklusive moms/säsong.
Abonnemangsbyte
När du gör en förändring i ditt abonnemang, till exempel byter kärl eller hämtningsintervall, tar vi ut en administrativ avgift på 209 kr inklusive moms.
Dispens från sophämtning
En avgift tas ut av Samhällsbyggnadsnämnden för handläggning av ansökan oavsett om dispens lämnas eller inte. Om dispens lämnas påförs man som kund ändå en grundavgift på 774 kr inklusive moms.
Fritidshämtning from 2023-01-01 - Priser, årskostnad
Hämtning av hushållsavfall för fritidsboende sker mellan maj och oktober, vecka 18-41. Det är sex hämtningstillfällen för restavfall och tolv hämtningstillfällen för matavfall.
Tätort / landsbygd | Sopkärl | Hämtningsintervall | Pris inkl. moms |
---|---|---|---|
Sophämtning | Restavfall 140 l | 4 veckor | 1 059 kr |
Sophämtning | Restavfall 190 l | 4 veckor | 1 243 kr |
Sophämtning | Restavfall 240 l | 4 veckor | 1 483 kr |
Sophämtning | Restavfall 2 x 140 l | 4 veckor | 1 483 kr |
Sophämtning | Restavfall 370 l | 4 veckor | 2 415 kr |
Sophämtning | Restavfall 190 l | 2 veckor | 2 038 kr |
Sophämtning | Restavfall 240 l | 2 veckor | 2 055 kr |
Sophämtning | Restavfall 2 x 140 l | 2 veckor | 2 055 kr |
Sophämtning | Restavfall 370 l | 2 veckor | 4 016 kr |
Sophämtning, | Restavfall 140 l | 4 veckor | 928 kr |
Sophämtning, | Restavfall 190 l | 4 veckor | 1 098 kr |
* Samtömning | Restavfall 140 l | 4 veckor | 1 059 kr |
* Samtömning | Restavfall 190 l | 4 veckor | 1 243 kr |
* Serviceavgift | Restavfall | 3-10 m | 266 kr |
* Serviceavgift, | Restavfall | 3-10 m | 89 kr |
* Låst kärl | 100 kr | ||
* Grundavgift | Restavfall | 740 kr |
* Samtömning
Två fastigheter kan ha delad sophämtning med gemensamma sopkärl. Fakturan för sophämtningen (inklusive grundavgift) skickas då till en av abonnenterna. Den andra abonnenten får en faktura på endast grundavgift. Grundavgiften för dig som är fritidsboende är 740 kr/år.
* Serviceavgift
Serviceavgift är en årskostnad som tillkommer när sopkärlens permanenta placering inte är vid farbar väg.
* Låst kärl
Vid behov av låst sopkärl tillkommer en årskostnad på 100 kr/sopkärl.
* Grundavgift
Grundavgiften är en avgift som är obligatorisk för alla boende i Uddevalla kommun, oavsett om man har sopkärl eller inte. Grundavgiften är en ersättning för administration och omhändertagande av material på våra återvinningscentraler. Det berättigar dig också till de 10 fria besöken på återvinningscentralen.
Extrasäck
Vid medtagning av extrasäck vid ordinarie hämtningstur tas en extra avgift ut.
Budad tömning
Extra hämtning av sopor, så kallad budad tömning, kostar 709 kr inklusive moms/kärl.
Hämtning av elektronik och vitvaror
Hämtning sker onsdagar jämna veckor året om och kostar 181 kr inklusive moms/första kolli och 139 kr inklusive moms/följande kolli vid hämtning samtidigt.
Trädgårdsavfall
Hämtning av trädgårdsavfall sker jämna veckor mellan vecka 16 och vecka 46 och kostar 900 kr inklusive moms/säsong.
Abonnemangsbyte
När du gör en förändring i ditt abonnemang, till exempel byter kärl eller hämtningsintervall, tar vi ut en administrativ avgift på 209 kr inklusive moms.
Dispens från sophämtning
En avgift tas ut av Samhällsbyggnadsnämnden för handläggning av ansökan oavsett om dispens lämnas eller inte. Om dispens lämnas påförs man som kund ändå en grundavgift på 740 kr inklusive moms.
Flerbostadshus from 2023-01-01 - Priser, årskostnad
Sopkärl | Hämtningsintervall | Pris exkl moms | Pris inkl. moms |
---|---|---|---|
Restavfall 140 l | 1g / vecka | 2 712 kr | 3 390 kr |
Restavfall 140 l | 2ggr / vecka | 6 437 kr | 8 046 kr |
Restavfall 190 l | 1g / vecka | 3 390 kr | 4 238 kr |
Restavfall 190 l | 2ggr / vecka | 7 790 kr | 9 738 kr |
Restavfall 240 l | 1g / vecka | 4 096 kr | 5 120 kr |
Restavfall 240 l | 2ggr / vecka | 9 705 kr | 12 131 kr |
Restavfall 370 l | 1g / vecka | 5 925 kr | 7 406 kr |
Restavfall 370 l | 2ggr / vecka | 14 180 kr | 17 725 kr |
Restavfall 600 l | 1g / vecka | 9 249 kr | 11 561 kr |
Restavfall 600 l | 2ggr / vecka | 22 059 kr | 27 574 kr |
Restavfall 750 l | 1g / vecka | 11 558 kr | 14 448 kr |
Restavfall 750 l | 2ggr / vecka | 27 014 kr | 33 768 kr |
Extrasäck
Vid medtagning av extrasäck vid ordinarie hämtningstur tas en extra avgift ut.
Abonnemangsbyte
När du gör en förändring i ditt abonnemang, till exempel byter kärl eller hämtningsintervall, tar vi ut en administrativ avgift på 209 kr inklusive moms.
Du har möjlighet att välja storlek på ditt gröna sopkärl för restavfall för att anpassa efter dina behov. Det bruna sopkärlet för matavfall finns endast i en storlek, 140 liter.
Du kan enkelt byta kärlstorlek på ditt gröna sopkärl genom att fylla i nedanstående formulär. Du kan också skriva ut blanketten i pappersform och skicka in till oss eller kontakta kundservice så hjälper vi dig med bytet. Vi utför kärlbytet så snart som möjligt efter vi har fått beställningen. En administrativ engångskostnad tillkommer på 209 kr.
Låt kärlet stå framme tills det blivit bytt. Det är inte den vanliga sopbilen som kommer med nytt kärl.
Rätt kärlstorlek för en bättre miljö
Sopor är en värdefull resurs som värnar om vår miljö. Med rätt kärlstorlek finns det plats att sortera soppåsarna där de hör hemma. Det sparar på naturens resurser eftersom vi kan ta hand om avfallet på rätt sätt. Restavfallet eldas i vårt kraftvärmeverk Lillesjö och blir el och fjärrvärme. Matavfallet blir fordonsbränsle.
Vi hjälper dig gärna att bli av med trasiga vitvaror. Hämtning av vitvaror sker onsdagar jämna veckor året om. Kostnaden är 181 kr inklusive moms för första enheten och 139 kr inklusive moms/följande enhet vid hämtning samtidigt. Kontakta kundservice för beställning på telefon 0522-58 08 00 eller e-post kundservice@uddevallaenergi.se
Förbered och ställ ut dina vitvaror
Förbered inför hämtningen genom att tömma kylskåp och dylikt. Tejpa gärna igen dörrar och luckor eller säkra dem på annat sätt. Ställ ut enheterna vid väg eller gata i god tid, senast klockan 06:30 på hämtningsdagen.
Vi hämtar:
Fyll i formuläret och klicka på skicka så tar vi hand om din beställning.
Om du hellre vill fylla i en papperblankett och skicka in till oss kan du göra det på följande länkar:
Komposterbart hushållsavfall och fekalier från urinseparerande toaletter får komposteras i kompostbehållare för åretruntbruk. Kompostbehållaren ska uppfylla vissa funktionskrav.
Utdrag ur funktionskrav fastställda av samhällsbyggnadsnämnden Uddevalla Kommun.
Behållaren ska:
Komposteringen ska utföras så att olägenhet inte uppstår för människors hälsa eller miljön.
Fastighetsägaren eller brukaren som komposterar sitt hushållsavfall enligt kraven ovan, kan efter skriftlig anmälan till samhällsbyggnadsnämnden få sophämtningen ändrad till att gälla bara restavfall (grönt kärl). Det bruna kärlet hämtas tillbaka av renhållningen. Detta innebär även en reducerad sophämtningsavgift. Gäller både fritids- och helårsabonnenter.
Exempel på avfall som kan komposteras
Vartannat år genomför vi så kallade plockanalyser av restavfall och matavfall i Uddevalla. Plockanalys innebär att hushållsavfall plockas ut och sorteras, sedan sammanställs resultatet i en rapport. Genom plockanalysen får man till exempel reda på vilka återvinningsbara material som inte sorteras ut. Rapporten är ett värdefullt underlag för hur vi kan förbättra sorteringen av hushållsavfall så att allt avfall tas omhand på bästa sätt.
Under hösten 2021 har restavfall och matavfall från flerfamiljshushåll, villahushåll och skolkök i Uddevalla samlats in för analys. Nedan diagram visar sammansättningen hos villahushåll. Du hittar också hela rapporten i sin helhet. Häng med in i analysen!
Har du frågor om din sophämtning eller din faktura? Kontakta vår kundservice på 0522-58 08 00 eller kundservice@uddevallaenergi.se
Ändrade öppettider på kundservice i samband med byte av kundsystem, vecka 45 och 46. Du är välkommen med ditt ärende via e-post så svarar vi så snart vi kan, kundservice@uddevallaenergi.se. Läs mer här.