Vårt löfte till dig är enkelt: el, fjärrvärme, fiber och renhållning - det ska bara funka när du är kund hos Uddevalla Energi.
Men ibland blir det fel och det dyker upp en fråga. Då löser vi det och besvarar den så snart vi bara hinner och kan. Om vi på kundservice inte kan lösa felet ser vi givetvis till att du kommer i kontakt med rätt person inom vårt företag.
Vi samarbetar inte med andra företag om dig som kund - var uppmärksam vid telefonsamtal
Energibranschen blir tyvärr då och då utsatt för oseriös elförsäljning eller andra bedrägeriförsök. Det kan handla om att företag utger sig för att ha ett samarbete med Uddevalla Energi och vill ta över dig som kund eller att de ber om uppgifter om dig, ditt elavtal eller din faktura. Vi vill vara tydliga med att vi inte har den typen av samarbeten och ber dig som kund att alltid vara uppmärksam. När Uddevalla Energi kontaktar dig vill vi också understryka att vi alltid ringer från Uddevallas riktnummer som är 0522. Om du har några frågor eller känner dig osäker är du alltid välkommen att höra av dig till vår kundservice.
Kundundersökning en gång per år
En gång per år gör vi en kundundersökning och samarbetar då med ett undersökningsföretag (Supportföretaget TMJ Group AB) som gör korta telefonintervjuer med våra kunder. Här ställs endast frågor om vad våra kunder tycker om Uddevalla Energi som leverantör. Du som kund är helt anonym och ombeds aldrig att lämna uppgifter om dig eller dina avtal hos oss.
Välkommen att besöka oss på Strömberget, Lilla Nygatan 7 i Uddevalla.
Du når oss 5 dagar i veckan på
När du byter från pappersfaktura till e-faktura så gör du en god gärning för miljön samtidigt som du stödjer Giving People och deras arbete för utsatta barnfamiljer i Uddevalla.
För varje kund som byter till e-faktura, under mars månad, skänker Uddevalla Energi 75 kr till Giving People. Hjälpen består av t ex av mat, kläder och hygienartiklar. Att byta till e-faktura är förmodligen lättare än du tror. Räkningen kommer då direkt till din internetbank. Du slipper fylla i krångliga OCR-nummer och betalar snabbt genom ett klick.
Så här enkelt byter du till e-faktura
Du byter enklast till e-faktura via din internetbank. Vill du ha hjälp kan du ringa eller använda dig av vårt formulär så hjälper vi dig att byta senast 31 mars!
Kontakta kundtjänst på telefon 0522-58 08 00 eller mejla till kundservice@uddevallaenergi.se
Fyll i dina uppgifter nedan för att ansöka om autogiro via BankID. Efter att du fyll i formuläret skickas ett mejl till den angivna mejladressen med en signeringslänk som du måste klicka på för att signera ansökan om autogiro.
Med autogiro får du din faktura till Mina sidor. Du loggar enkelt in med ditt kundnummer eller via mobilt bank-ID. Om du har valt e-postfaktura eller e-faktura får du fakturan precis som vanligt. För annat leveranssätt, kontakta kundservice.
Konsumenträtt
Kontakta vår kundservice om du inte är nöjd eller har klagomål.
Våra kontaktuppgifter och öppettider finns högst upp i högra hörnan av denna bild. Du kan framföra ditt klagomål både muntligen och skriftligen. Vår adress är: Uddevalla Energi AB Strömberget, 451 81 Uddevalla.
Om ditt klagomål framförs skriftligen, återkopplar vi till dig så snart brevet anlänt till kundservice. Vi informerar dig om att vi mottagit klagomålet, påbörjat ärendet och en trolig handläggningstid.
Reklamation och skadestånd
Om vi inte kan komma överens i ett ärende och/eller att du begär ersättning eller skadestånd blir nästa steg att du lämnar en skriftlig reklamation med ersättningsanspråk.
Som kund hos oss kan du ha rätt till ersättningsanspråk, det kan gälla både ekonomisk skada samt person- eller sakskada. Vi kommer då att förutsättningslöst så långt det är möjligt att opartiskt pröva ditt kundklagomål, reklamationsärende eller tvist.
Ångerrätt
När du tecknar ett avtal via telefon, internet eller på en plats utanför vår affärslokal har du alltid 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten börjar gälla från den dagen du får din skriftliga bekräftelse från Uddevalla Energi. Du kan läsa mer om Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler på Hallå konsument – en rikstäckande upplysningstjänst samordnad av Konsumentverket.
Rådgivning
Vill du ta ditt ärende vidare eller få hjälp med att få ditt ärende prövat finns det externa parter du kan vända dig till. Deras uppgift är att hjälpa dig utifrån konsumentlagstiftningen.
Du har massor av rättigheter, vet du vilka?
Vi har sedan en tid tillbaka fått en hel del samtal från människor som känt sig lurade av andra elbolags försäljare. Vi nämner inga namn, men på Konsumentverkets webbplats kan du kika vilka elbolag som får flest anmälningar.
Dina rättigheter då? Här listar vi fem stycken att ha koll på. Pdf, 517 kB.
Du kan få oberoende rådgivning
Det finns flera oberoende instanser som kan hjäpa dig som kund med rådgivning kring el. Energimyndigheten kan hjälpa dig med energi- och klimatrådgivning. Energimyndighetens webbplats.
De har även tagit fram ett antal olika mallar som du kan använda dig av i din kommunikation med ditt energiföretag
Konsumenternas Energimarknadsbyrå en byrå för konsumenter som ger dig råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden.
Energimarknadsbyråns webbplats
Energimarknadsinspektionen är tillsynsmyndigheten för elmarknaden. Kontakta dem med dina synpunkter och klagomål på saker som elnätstariffer, anslutningsavgifter och leveranskvalitet i elnätet.
Energimarknadsinspektionens webbplats
Kommunala energirådgivare i din kommun ger dig energi- och klimatrådgivning.
Kommunala konsumentvägledare i din kommun ger dig stöd vid klagomål eller om du har råkat i en tvist med ett företag.
Var med och påverka
Dialogen med dig som kund är viktig
Var med och påverka! Kom gärna med förslag och idéer till oss på Uddevalla Energi.
Vi letar hela tiden efter olika sätt att finnas till för dig och erbjuda dig bra tjänster. Det är genom dina idéer och förslag som vi kan fortsätta i den riktningen och bli ännu bättre. Tycker du att något är svårt att förstå, saknar du något i vårt ordinarie utbud, eller finns det någon tilläggstjänst som hade förenklat din tillvaro? Säg till så ska vi se vad vi kan göra.
All kritik, ros som ris, tas i beaktande. Ta chansen och utveckla framtiden tillsammans med oss. Du kan lätt framföra dina synpunkter genom att kontakta vår kundservicechef Anna Hugo.
Skicka ett mejl med dina synpunkter till kundservice@uddevallaenergi.se
Tack för hjälpen!
Faktura och betalning
Autogiro
Autogiro är ett bekvämt och smidigt sätt att betala sina fakturor. Du slipper att knappa in långa OCR-nummer eller fylla i betalblanketter. Din betalning dras alltid från ditt konto på förfallodagen. Det enda du måste se till är att det finns täckning på kontot.
Du skaffar enkelt autogiro genom att fylla i en autogiroanmälan, ett medgivande som du sedan sänder till oss. Använd vårt formulär som du hittar här, du kan även använda vår blankett Pdf..
Med autogiro får du din faktura till Mina sidor. Du loggar enkelt in med ditt kundnummer eller via mobilt bank-ID. Om du har valt e-postfaktura eller e-faktura får du fakturan precis som vanligt. För annat leveranssätt, kontakta kundservice.
E-faktura
En elektronisk faktura är vad som i vardagligt tal kallas e-faktura och som skickas via din internetbank. För att kunna få e-faktura måste man anmäla sig i sin internetbank. Samtidigt som du får ditt bekräftelsemail har du blivit registrerad i vårt system för e-faktura och då upphör med automatik pappersfakturan. När du godkänt fakturan hos din internetbank betalas fakturan till oss på förfallodagen.
Fler frågor om faktura och betalning hittar du här.
Kivra
Kivra är en tjänst för säker digital post från företag och myndigheter. När du ansluter dig till Kivra kommer du som har pappersfaktura från oss att få din faktura till Kivra och du betalar enkelt direkt i Kivra. Andra brev som idag skickas till dig via post (påminnelser, avtal mm) kommer också att levereras till Kivra. Är du ansluten till Kivra men inte vill ta emot dina fakturor och brev där behöver du göra det valet i den digitala brevlådans inställningar.
Om du idag får dina fakturor via e-faktura, autogiro eller e-postfaktura kommer dina fakturor inte att flyttas över till Kivra när du ansluter dig.
Mer information om Kivra hittar du på deras hemsida.
Kivra - När fakturan ska till annan fakturamottagare
I de fall personen som står för abonnemanget har pappersfaktura och är registrerad hos Kivra kommer fakturan levereras till den personen via Kivra, även om fakturan tidigare gått till någon annan fakturamottagare. För att fakturan ska skickas till annan fakturamottagare finns två möjligheter:
Begära ut offentliga handlingar
Vi är ett kommunalt bolag, det innebär att du kan begära ut allmänna handlingar som inte omfattas av sekretess i enlighet med Offentlighet och sekretesslagen (OSL 2009:400). Så snabbt som möjligt ska vi se till att handlingarna blir tillgängliga för allmänheten.
Skicka ett mejl till kundservice@uddevallaenergi.se och bifoga din e-postadress, telefonnummer samt typ av information, t.ex. ärendenummer, bolag, handläggare, årtal, fastighet som du vill beställa ut handlingar om från oss.
Jag vill vara anonym, hur gör jag?
Du har rätt att vara anonym när du hör av dig till oss. Vill du inte fylla i ett telefonnummer eller en mejladress i formuläret kan du kontakta oss genom att ringa eller mejla kundservice.
Det gör du enklast via länkarna till respektive formulär nedan, men - om du vill - kan vi givetvis hjälpa dig på telefon till Kundservice också.
Det finns många saker som vi kan göra för att leva energismart. Men ibland är det svårt att veta hur. Här får du lite hjälp på vägen. Energieffektivisering är bra för den egna plånboken och bidrar också till att samhället använder mindre resurser till att producera energi i form av till exempel el eller värme. Ofta kommer du långt genom att helt enkelt tänka efter, och att medvetet använda el och annan energi så smart som möjligt i din vardag.
I hela ditt hem
I badrummet och tvättstugan
I köket
I vardagsrummet
Ändrade öppettider på kundservice i samband med byte av kundsystem, vecka 45 och 46. Du är välkommen med ditt ärende via e-post så svarar vi så snart vi kan, kundservice@uddevallaenergi.se. Läs mer här.